Lantmannen Unibake to międzynarodowa grupa piekarnicza specjalizująca się w mrożonych i świeżych produktach piekarniczych. Wśród najbardziej rozpoznawalnych w ramach Grupy marek znajdziemy Schulstad skierowany do sprzedaży detalicznej oraz Schulstad Bakery Solutions dla branży HoReCa. Stanowią one jednak wyłącznie część asortymentu Grupy.
O portfolio produktowym oraz strukturze asortymentowej, a także przewadze poszczególnych kanałów sprzedaży opowiada Jacek Górecki, dyrektor zarządzający Lantmannen Unibake Poland w rozmowie z Wojciechem Szelągiem, gospodarzem programu Gabinet Spożywczy oraz Michałem Siwkiem, dyrektorem departamentu International Food & Agri Hub BNP Paribas.
Wojciech Szeląg, gospodarz programu Gabinet Spożywczy: Schulstad i Schulstad Bakery Solutions to najpopularniejsze marki z portfolio Lantmannen Unibake. Poza tym jednak Grupa jest również jednym z największych w Europie dostawców świeżego i mrożonego pieczywa oraz wyrobów cukierniczych przeznaczonych do odpieku w sklepach. Proszę powiedzieć jak wygląda struktura asortymentowa Waszych produktów na polskim rynku i jaki jest udział poszczególnych kanałów w sprzedaży Waszych produktów? Które z kategorii napędzają sprzedaż na polskim rynku?
Jacek Górecki, dyrektor zarządzający Lantmannen Unibake Poland: Nasza firma funkcjonuje w Polsce od 30 lat. Od początku skupialiśmy się na rynku HoReCa To jest główny kanał, którym docieramy do konsumentów.
Firma Lantmannen Unibake jako organizacja rozwijała się głównie poprzez akwizycje, połączenia z innymi piekarniami – tak głównie rozbudowaliśmy zasięg działania oraz bazę produktową. Jesteśmy drugą co do wielkości piekarnią w Europie. Posiadamy kilkadziesiąt piekarni w różnych krajach, również w Stanach Zjednoczonych oraz w Australii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Portfolio naszych produktów jest bardzo szerokie. Pomimo że w Polsce skupiamy się na rynku HoReCa, to oczywiście uzupełniamy asortyment produktami, na które jest zapotrzebowanie na rynku detalicznym. Dostarczamy produkty, które są znane z restauracji i barów. Również wyroby cukiernicze i produkty piekarnicze do wykonywania różnego rodzaju przekąsek. Natomiast głównym naszym asortymentem są bułki do hamburgerów, bułki do hot dogów i bułki do kanapek.
Kanał HoReCa stanowi ok. 80% naszej sprzedaży, pozostałe 20% to sprzedaż do detalu w różnej formie, czyli zarówno produkty świeże, jak i produkty do tzw. odpieku w punktach detalicznych.
Michał Siwkek, dyrektor departamentu International Food & Agri Hub BNP Paribas: Istotny udział w przychodach Lantmannen Unibake Polska odgrywa eksport. W 2022 roku stanowił on ponad 60% przychodów firmy i wzrósł o 56% w stosunku do roku 2021, podczas gdy przychody osiągnięte ze sprzedaży krajowej wzrosły o 32%. Jakie są Wasze najważniejsze rynki eksportowe? Które typy produktów i Klientów są kluczowe dla działalności eksportowej? Jakie widzi Pan kluczowe różnice między rynkiem polskim, a innymi rynkami europejskimi w branży piekarniczej?
Rozwój w ostatnich latach był nieco zaburzony przez pandemię i porównywanie rok do roku może nie być miarodajne. Dla nas taką bazą jest rok 2019, czyli rok przedpandemiczny.
Dużą zmianą jaka nastąpiła u nas było wybudowanie piekarni w Nowej Soli. Jest to jedna z największych piekarni w grupie Lantmannen Unibake i jedna z większych w Europie. Był to impuls do rozwoju na rynkach krajowych, jak i przede wszystkim na rynkach eksportowych.
Mamy placówki w większości krajów, a sposób dotarcia do klientów jest zależny od oddziału, który obsługuje dany rynek. My jako oddział polski odpowiadamy – poza naszym krajem oczywiście – również za Czechy, Słowację i za Ukrainę. Pozostała sprzedaż jest zarządzana z oddziałów w innych krajach. I to oni odpowiadają za marketing oraz za dobór asortymentu. W związku z tym nasz wpływ na tę sprzedaż jest mniejszy, ale cały proces rozwoju produktów, dostosowania do potrzeb danych rynków, etykiety czy składu jest po naszej stronie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Nadzorując działania w Polsce, bazujemy na badaniach, ale również i na bezpośrednich kontaktach z klientami ostatecznymi. Dostosowujemy produkt do ich portfolio, oferty, działań marketingowych, do sytuacji jaka panuje na rynku oraz do otoczenia konkurencyjnego.
Z kolei sprzedaż, za którą odpowiadają firmy siostrzane bazuje na ich strategii i na ich działaniach taktycznych.. Każda piekarnia i oddział różnią się, jeśli chodzi o produkty i o rynki, do których docierają.
Skąd taki wzrost eksportu? To pozyskanie nowych klientów i zastąpienie produktów, które były dostarczane przez inne piekarnie. Dzięki temu, że mamy zakład w zachodniej Polsce, jesteśmy blisko innych rynków, obniżamy koszty logistyki i zmniejszamy nasz ślad węglowy z tytułu transportu. Dodatkowo jest to oczywiście efekt wysokiej jakości. Nasz zakład ma jedne z najwyższych standardów jeśli chodzi o jakość wyrobów.
Cała rozmowa z dyrektorem zarządzającym Lantmannen Unibake Poland przeprowadzona w ramach programu Gabinet Spożywczy jest dostępna na kanale YouTube SpożywczaTV.
foto: Jacek Górecki, dyrektor zarządzający Lantmannen Unibake Poland (mat. redakcji)