Z początkiem roku nastroje konsumenckie znajdowały się znacznie poniżej poziomu neutralnego. Na przestrzeni roku znacznie się to jednak zmieniało. Choć w grudniu wskaźnik wciąż znajdował się po ujemnje stronie, to – jak podaje GfK – ogółem na przestrzeni 12 miesięcy znacząco wzrósł.
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company to syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich. Może on przyjmować wartości od -100 do +100, co obrazuje saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi i negatywnymi. Dodatnia wartość wskazuje na to, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie.
Nastroje konsumentów w 2023 roku
Początek 2023 roku był czasem, w którym nastroje konsumenckie znacznie się zmieniały. Jak podaje GfK, "wskaźnik notował bardzo silne, nawet kilkunastopunktowe wahania w skali miesiąca". W styczniu znajdował się 13 kresek na minusie, zaś w marcu aż 17 punktów poniżej "neutralnego" poziomu.
Zmieniło się to jednak w maju, kiedy nastroje konsumenckie znacznie się ustabilizowały. Jak podaje GfK, trend ten utrzymał się do końca roku.
Grudniowy odczyt był zaskoczeniem
Mimo poprzedzających ostatni miesiąc roku wzrostów, w grudniu 2023 wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce nieznacznie spadł, do poziomu -3 jednostek. Jak komentuje Barbara Lewicka z GfK An NIQ Company, było to dla większości ekonomistów i analityków zaskoczeniem.
Odnotowano wóczas delikatne pogorszenie niemal wszystkich parametrów:
- ocena sytuacji finansowej gospodarstw domowych w ostatnich 12 miesiącach spadła o 4,5 p.p. w relacji miesiąc do miesiąca
- ocena sytuacji finansowej gospodarstw domowych w najbliższych 12 miesiącach spadła o 3,5 p.p.
- ocena sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach spadła o 3,5 p.p.
- ocena bieżących kosztów życia w relacji do 12 miesięcy wcześniej spadła o 5,5 p.p.
Wyjątek stanowiła ocena sytuacji ekonomicznej w kraju w przyszłych 12 miesiącach. W tym przypadku odnotowano wzrost na poziomie 3,1 p.p. w porównaniu do listopada 2023 roku.
Badanie zrealizowano w dniach 8-13 grudnia 2023 r. w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana z zachowaniem rozkładu wybranych parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającego rozkład tych cech w populacji generalnej.
foto: stockadobe(Drazen)