Sprawdzili listy zakupowe Polaków. Sprzedaż tego produktu wzrosła przed świętami o 700%

Sprawdzili listy zakupowe Polaków. Sprzedaż tego produktu wzrosła przed świętami o 700%

Eksperci z aplikacji Listonic sprawdzili świąteczne listy zakupowe, które użytkownicy aplikacji tworzyli w 2023 i 2022 roku. Widać sporo zmian, które mogą mieć związek z utrzymującą się inflacją. Nie brakuje jednak produktów, które mimo gorszego czasu, nadal notują imponujące wzrosty. Co mówią dane?

Najważniejsze na wigilijnym stole

Okazuje się, że w okresie świątecznym 2023 polski karp zaliczył niemałe tąpnięcie. Choć tegoroczny wzrost karpia względem listopada jest nadal imponujący (+700%), to już porównanie grudnia 2023 do grudnia 2022 pokazuje spadek o 52%.

W tym samym czasie na popularności zyskała gęś (która z kolei jest najpopularniejszym daniem świątecznym u naszych zachodnich sąsiadów). Wzrost dodań gęsi do list zakupowych polskich użytkowników aplikacji Listonic wzrósł w tym okresie o niemal 25%. Skąd ta zmiana?

"Choć tradycja nadal jest ważnym czynnikiem wpływającym na nasze zakupy w okresie świątecznym, to nie bez znaczenia jest również polityka cenowa sieci handlowych" – wyjaśniają autorzy analizy. 

W tym roku gęś nie tylko została wprowadzona do grudniowej oferty, ale także została objęta kilkoma promocjami. Na spadek popularności karpia mogły mieć natomiast wpływ powszechne promocje na inne rodzaje ryb. Co ciekawe najpopularniejsza ryba wśród użytkowników Listonic – łosoś – nie  nie zyskała na spadku popularności karpia. Ilość dodań była niemal identyczna, jak w grudniu poprzedniego roku

Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic

Promocje zmieniają świąteczne zakupy Polaków

To jednak nie koniec zmian podczas świątecznych zakupów Polaków, ponieważ karp nie jest jedynym produktem, który rzadziej pojawiał się na grudniowej liście zakupów.

Spadki zaliczył także: 

  • mak oraz masy makowe (-10%),
  • mandarynki (-12%),
  • rodzynki (-8%),
  • kapusta ( -7%).

Rzadziej niż w ubiegłym grudniu dodawane do listy zakupów było także masło (-5%). To jednak bezpośredni efekt promocji, które wcześniej oferowały sklepy. Przy zakupie kilku sztuk kostka masła kosztowała zaledwie 3-4 zł, co przełożyło się na między innymi na wzrost zainteresowania w listopadzie.

W porównaniu do zeszłorocznego grudnia na listach zakupów Polaków częściej pojawiały się za to ziemniaki (+7%) oraz majonez (+9%). 


Źródło danych: Analiza Listonic
Foto: stockadobe(DC Studio)/Listonic

Reklama