Tanio już było? Drastycznie spada liczba promocji w sklepach

Tanio już było? Drastycznie spada liczba promocji w sklepach

W tym roku sieci handlowe zacisnęły hamulec, jeśli chodzi o akcje promocyjne i rabaty. Od początku stycznia do końca września 2023 roku ich liczba zmalała o niemal 15% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku – wskazują wyniki analizy UCE RESEARCH i Hiper-Com Poland. To jednak nie koniec złych wiadomości...

Na potrzeby raportu przeanalizowano niemal 11 tys. gazetek handlowych z promocjami o łącznej liczbie blisko 205 tys. stron i powierzchni prawie 17 mln cm kw., które opublikowano w trzech pierwszych kwartałach 2023 i 2022 r. Znalazło się w nich w sumie ponad 1,7 mln promocji. Czy to dużo?

Maleje liczba promocji

Liczba promocji komunikowanych przez sieci handlowe w gazetkach promocyjnych zmalała o prawie 15% w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2022 roku.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Największy spadek odnotowały w perspektywie rok do roku hurtownie. W ich przypadku liczba promocji skurczyła się na przestrzeni 12 miesięcy o ponad 33%. Ponad 1/4 mniej promocji oferowały w tym czasie markety budowlane. Z kolei sklepy ze sprzętem RTV/AGD – 22% mniej. 

Świąteczne rabaty w sklepach

Grudzień każdego roku jest szczególnym czasem w handlu. Wiadomo bowiem, że Polacy ruszą do sklepów – pytanie tylko do których. Na pewno jednym z czynników są promocje. Nic więc dziwnego, że w czasie tym pojawia się ich szczególnie dużo. Zgodnie z ubiegłoroczną analizą, świąteczny okres 2022 zakończył się wzrostem liczby promocji o ponad 16% rok do roku

Największe wzrosty rok do roku zanotowały wtedy hurtownie, bo aż o ponad 94%. Dalej były sieci RTV-AGD oraz drogerie i apteki. Te dwa formaty poszły w górę odpowiednio o blisko 56% i przeszło 34%. Liczba promocji zwiększyła się też o ponad 5% w dyskontach, zaś o blisko 8% w sieciach cash&carry. Z kolei spadki zaliczyły sieci convenience i to aż o ponad 17%. Sklepy DIY straciły przeszło 16% rdr. W hipermarketach liczba takich ofert obniżyła się o przeszło 14%, a w supermarketach – o ponad 2% rdr. 

2023 rok nie będzie najlepszy pod tym kątem

Czy w tym roku grudniowych promocji będzie jeszcze więcej? Eksperci spodziewają się wzrostów, ale nie tak imponujących jak przed rokiem. "Realnie w tym roku spodziewam się o ok. 8-10% więcej promocji niż rok temu i jeżeli to się potwierdzi, będzie to całkiem przyzwoity wynik" – prognozuje Maciej Tygielski, wieloletni obserwator i ekspert rynku retailowego. Jego zdaniem, najmniej promocji będzie dotyczyło szeroko pojętej żywności i napojów bezalkoholowych. 

ZOBACZ JAK ZMIENIAJĄ SIĘ CENY W SKLEPACH

SPRAWDź POZOSTAŁE RAPORTY

"Wygląda na to, że rok 2023 zamkniemy z wynikiem spadkowym liczby promocji. Szacujemy, że spadek ten wyniesie ok. 10-15%. Jest to efekt rosnących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, wysokiej inflacji oraz zmian w preferencjach konsumenckich" – dodaje Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland.

Opinie autorów analizy nie są jednak jednoznaczne i spadek liczby promocji, ich zdaniem, nie jest jeszcze w końcówce roku przesądzony. W listopadzie 2023 roku odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca


źródło: MondayNews (oprac.)
foto: mat. redakcji wiadomoscispozywcze.pl

Reklama