GUS: Sprzedaż detaliczna wciąż na minusie. Jest za to gigantyczny skok e-commerce

GUS: Sprzedaż detaliczna wciąż na minusie. Jest za to gigantyczny skok e-commerce

Sprzedaż detaliczna  w cenach stałych w listopadzie 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3% (wobec wzrostu o 1,6% w listopadzie 2022 r.) – podaje w czwartkowym komunikacie GUS. Spadek odnotowano także w porównaniu z październikiem 2023. 

Sprzedaż w sklepach nadal niższa niż rok wcześciej

W relacji miesiąc do miesiąca odnotowano 2,8% spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych. Największe wahania dotyczyły placówek zajmujących się sprzedażą mebli, rtv i agd (spadek o 10,1% rok do roku) oraz segmentu "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" (-9,1%). Sklepy spożywcze zanotowały natomiast sprzedaż niższą o 2,6% w porównaniu do listopada 2022.

Zgoła odmienna jest natomiast sytuacja, gdy listopadowe wyniki sprzedaży porównamy do października 2023. W relacji miesiąc do miesiąca segment "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" odnotował najwyższy wzrost dynamiki sprzedaży w cenach stałych (+10%). Z kolei sprzedaż w placówkach zajmujących się sprzedażą mebli, rtv i agd podskoczyła w tym czasie o 5,6%. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, podobnie jak rok temu, także w stosunku do października okazała się być ujemna (-5,4%).

Listopadowy szał zakupów online widać też w danych GUS

Black Friday i Cyber Monday to okazje zakupowe, które każdego wypadają w listopadzie motywując tym samym konsumentów do zakupów przedświątecznych. Nie powinno zatem dziwić, że handel online notuje w tym okresie spore wzrosty. 

Według danych GUS, w listopadzie w porównaniu z październikiem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 27,2%). "Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 9,0% w październiku 2023 r. do 11,7% w listopadzie br." – podaje Urząd.

"Możemy mieć do czynienia z przełomem"

"Listopad kolejny raz okazał się rekordowy pod względem udziału e-commerce w obrocie handlu detalicznego w skali całego roku, który wyniósł 11,7%. Odkąd GUS podaje ten wskaźnik (2020 r.), w listopadzie obroty online zawsze zbliżały się do 12% łącznych obrotów handlu. Dane GUS wskazują, że po okresie dużej niepewności konsumenckiej związanej z wojną, inflacją i wyborami parlamentarnymi, nadchodzi w końcu normalizacja" – komentuje Piotr Wrzalik, Managing Partner i Head of Market Strategy, Unity Group.

Jak dodaje, listopade dane wydają się być dobrym prognostykiem. "Możemy mieć do czynienia z przełomem i kolejne miesiące będą pokazywać wzrosty obrotów handlu r/r, jednak na potwierdzenie trwałości zmiany trendu musimy poczekać do wiosny" – podsumowuje.


foto: stockadobe(ArLawKa)

Reklama