W listopadzie liczba transakcji w sklepach małoformatowych z 7% spadkiem

W listopadzie liczba transakcji w sklepach małoformatowych z 7% spadkiem

Listopad 2023 był kolejnym miesiącem, w którym sklepy małoformatowe odczuły odpływ klientów. Jak podaje CMR, spadła liczba wizyt w tym formacie, ale także liczba transakcji. Niezmiennie wzrost odnotowano w przypadku wartości transakcji. Za tym kryje się jednak wyłącznie wzrost cen, ponieważ liczba produktów znajdujących się w koszyku zakupowym nie zmieniła się. 

Niekończące się spadki?

Jak podaje CMR, za spadkiem liczby wizyt w sklepach małoformatowych w listopadzie stała nie tylko zmniejszająca się  liczba tego typu placówek, ale też zmienna pogoda. W ostatnim tygodniu miesiąca obserwowane w różnych regionach Polski śnieżyce i mrozy raczej zniechęcały konsumentów do opuszczania swoich domów, a tym samym robienia zakupów impuslowych w pobliskich sklepach.

Poza czynnikami sezonowymi, w listopadzie obserwowano kontynuację trendu sprzed miesiąca. Zwiększającej się wartości koszyka zakupowego towarzyszyła mniejsza lub taka sama liczba kupowanych przez klientów produktów. Jak podaje CMR, średnia wartość paragonu była w tym czasie o 10% wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie liczba produktów na paragonie nie zmieniła się w porównaniu do listopada 2022. 

Polacy kupili mniej alkoholu niż rok wcześniej

W ostatnim miesiącu spadki sprzedaży zarówno w ujęciu wartościowym, jak i przeliczeniu na litry odnotowały bardzo ważne dla sklepów małoformatowych kategorie alkoholi, takie jak:

  • piwo (klienci sklepów małoformatowych kupili o 11% mniej litrów piwa niż w listopadzie 2022 r.),
  • wódki czyste (spadek w porównaniu z listopadem ubiegłego roku o 11%) i smakowe (spadek o 7%),
  • whisky i wino. 

W omawianym okresie klienci sklepów małoformatowych kupili też o 9% mniej litrów napojów gazowanych i o 3% mniej litrów wody butelkowanej. W listopadzie 2023 r. rzadziej niż przed rokiem na paragonach w sklepach małoformatowych pojawiały chipsy i chrupki (liczba paragonów z tymi kategoriami obniżyła się o ponad 10%, choć wartość sprzedaży była o 5% wyższa niż rok wcześniej), a także czekolady, ciastka czy gumy do żucia. 


foto: stockadobe(Nomad_Soul)

Reklama