Skąd pochodzi i jak powstała kawa rozpuszczalna? [WYWIAD]

Skąd pochodzi i jak powstała kawa rozpuszczalna? [WYWIAD]

Historia kawy rozpuszczalnej sięga 1929 roku, kiedy Louis Dapples, prezes Nestlé, otrzymał nietypowe zadanie od rządu Brazylii. Kraj ten już w pierwszej połowie XX wieku był kawowym potentatem, jednak nie radził sobie z nadwyżkami zbiorów, które były szczególnie odczuwalne po Wielkim Kryzysie. Zwrócono się wówczas z prośbą o pomoc do Nestlé. 

Chcąc zaradzić nadwyżce surowca, firma miała stworzyć produkt kawowy, który pozwoliłby zminimalizować marnotrawienie zasobów. Co ciekawe, pierwotnie planowano stworzyć specjalną tabletkę lub kostkę kawową do szybkiego rozpuszczenia we wrzątku. Jednak mimo intensywnych badań i wielu prób, nie udało się zachować w tej formie oryginalnego aromatu kawy. Projekt został porzucony, a pracujący nad nim chemik Max Morgenthaler, wrócił do punktu wyjścia. Po kolejnych testach udało mu się opracować suchy, skoncentrowany ekstrakt, który uzyskał ze świeżo zmielonych ziaren kawowych. Tak w 1938 roku powstała marka NESCAFÉ, tworzona przede wszystkim z plonów pochodzących z Wietnamu – drugiego, po Brazylii, największego producenta i eksportera kawy na świecie.

Nestlé odgrywa kluczową rolę w sektorze kawowym Wietnamu, skąd pochodzi 95% plonów odmiany kawy robusta. To właśnie ona, pod marką NESCAFÉ trafia na półki sklepowe 180 krajów świata. O historii marki i jej środowiskowych zobowiązaniach, a także zwyczajach kawowych Polaków rozmawiamy z Anetą Okunowską-Stępień, Group Product Manager NESCAFÉ.

Jaka jest historia marki NESCAFÉ?

NESCAFÉ, będąc największą marką kawową Nestlé i jedną z najpopularniejszych kaw na świecie, wyróżnia się delikatnym aromatem, łatwością i szybkością przygotowania. Marka udoskonala swoje receptury od 1938 roku, wprowadzając nowe kategorie produktowe i systemy kawowe. Istotne w historii NESCAFÉ były lata 60. ubiegłego wieku. W tym okresie, w związku z rozwojem gospodarczym, wprowadzono liczne ulepszenia w procesach produkcyjnych.

W roku 1962 zdecydowano się zastąpić tradycyjną puszkę nowocześniejszym szklanym słoikiem, który pozostał charakterystycznym elementem marki do dzisiaj. Druga połowa lat 60. przyniosła dalsze innowacje, w tym wprowadzenie marki NESCAFÉ GOLD w Europie w 1965 roku, zdobywając nowych wielbicieli. Rok później produkt zmienił swoją formę z proszku na granulki, a w 1967 roku świat po raz pierwszy zobaczył ikoniczny czerwony kubek NESCAFÉ.

Dziś kawa NESCAFÉ jest jedną z ulubionych na świecie, a co sekundę wypijanych jest jej 5700 filiżanek we wspomnianych już 180 krajach. Co siódma filiżanka kawy serwowana na całym świecie to NESCAFÉ.

Skala dostępności NESCAFÉ sprawia, że Nestlé może wspierać plantatorów kawy na całym świecie i podejmować działania, których celem jest doprowadzenie upraw kawy do stanu większego zrównoważenia. Marka współpracuje z rolnikami bezpośrednio, co pozwala zrozumieć ich perspektywę, poznać wyzwania i tworzyć rozwiązania – korzystne zarówno z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju i procesów regeneracji, jak i dla poprawy warunków życia lokalnych społeczności.

Czyli NESCAFÉ angażuje się w zrównoważony rozwój w sektorze kawowym, w jaki sposób?

Na całym świecie codziennie wypijamy około 3 miliardy filiżanek kawy, a prognozy zakładają podwojenie tej liczby do 2050 roku. Widzimy jednak, że wzrastające temperatury zagrażają uprawom, co może doprowadzić do ich redukcji nawet o 50% w ciągu kilku dekad.

To oznacza, że aby sprostać rosnącemu popytowi na kawę, ta sama lub mniejsza powierzchnia rolna będzie musiała być bardziej produktywna. Można to osiągnąć dzięki stosowaniu zrównoważonych praktyk rolniczych. Około 125 milionów ludzi na świecie to rolnicy, dla których plantacje kawy stanowią główne źródło utrzymania. W wielu krajach produkujących kawę, niepewne zbiory i zmniejszone dochody skłaniają młodsze pokolenia plantatorów kawy do poszukiwania alternatywnych źródeł utrzymania, co zagraża przekazywaniu gospodarstw z pokolenia na pokolenie.

Dlatego pomagamy rolnikom w doprowadzeniu upraw kawy do stanu większego zrównoważenia. Nestlé realizuje NESCAFÉ Plan, w ramach którego współpracuje z plantatorami kawy i wspiera ich we wdrażaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego.

W 2022 roku wprowadziliśmy aktualizację – NESCAFÉ Plan 2030, który rozszerzył dotychczasowe działania. Program skupia się na jeszcze większym i precyzyjniejszym wsparciu rolników – np. poprzez liczne szkolenia czy dostarczanie im sadzonek kawy wysokoplennej – oraz ambicji osiągnięcia zerowej emisji netto gazów cieplarnianych. W ramach NESCAFÉ Plan 2030 Nestlé planuje zainwestować ponad miliard franków szwajcarskich do 2030 roku.

Zobowiązania NESCAFÉ Plan 2030 zakładają, że do 2025 roku 20% kawy będzie pozyskiwane przy użyciu regeneratywnych praktyk rolniczych, a do 2030 roku - 50%. Zredukujemy także emisję dwutlenku węgla – o połowę do 2030 roku.

W czerwcu 2023 roku NESCAFÉ przedstawiło pierwszy raport postępów NESCAFÉ Plan 2030, wykazując stopniowe przyjmowanie praktyk rolnictwa regeneratywnego przez plantatorów kawy w Wietnamie. Wyniki oparte są na ocenie wpływu przeprowadzonej przez NESCAFÉ we współpracy z Rainforest Alliance w latach 2018-2022, obejmującej ponad 7 000 rolników kawowych w 14 krajach.

Jednym z wielu podjętych działań było zasadzenie w gospodarstwach kawowych oraz ich otoczeniu 1,4 miliona drzew. Ta inicjatywa zapewnia cień uprawom kawy, chroniąc je przed nadmiernym nasłonecznieniem. W 2022 roku przekazaliśmy też 23 miliony wysokowydajnych, odpornych na choroby i suszę sadzonek kawy. Ten krok ma na celu wsparcie odmładzania plantacji kawy, zwiększenie produktywności oraz redukcję zużycia agrochemikaliów.

Wracając na nasz rodzimy rynek, jakie są zwyczaje kawowe Polaków?

Ponad 65% Polaków pije kawę raz lub dwukrotnie w ciągu dnia, jak wynika z tegorocznego badania "Kawa i zdrowie”. Polacy cenią tradycję i najchętniej piją kawę w domu lub pracy, bez jednoznacznej preferencji między czarną, a mleczną. Zazwyczaj kawy białe są przez nas dosładzane, w przeciwieństwie do kaw czarnych, które spożywane są raczej bez dodatków.

W kategorii różnych odmian kawy, Polacy najchętniej sięgają po kawę mieloną, a następnie kolejno rozpuszczalną i ziarnistą. NESCAFÉ jako pionier kawy rozpuszczalnej, od 30 lat cieszy się ogromną popularnością w naszym kraju.


foto: Aneta Okunowska-Stępień, Group Product Manager NESCAFÉ (mat. partnera)