Patriotyzm konsumencki to trend, który szczególnie mocno na znaczeniu zyskał w czasach pandemii. Z jednej strony zmusiły do tego zerwane łańcuchy dostaw, z drugiej natomiast – potrzeba wsparcia "swoich". Najnowsze dane pokazują jednak, że patriotyzm konsumenci wcale nie słabnie.
Podejście konsumentów do polskich produktów postanowiła sprawdzić firma Wiener. Z badania przeprowadzonego w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskim panelu Ariadna wynika, że dla większości Polaków ważne jest to, czy kupowany przez nich produkt pochodzi z kraju.
Patriotyzm zakupowy w liczbach
Już niemal 60% uważa polskie produkty spożywcze za lepszej jakości niż te sprowadzane z zagranicy. Średnio co trzeci jest natomiast skłonny zapłacić za polski produkt więcej – wynika z listopadowego badania firmy Wiener.
Zgodnie z deklaracjami, już dla 3 na 4 rodaków ważne jest, by produkt, który kupują, był polski. Co ciekawe, postawa zwana patriotyzmem konsumenckim rośnie wraz z wiekiem – polskie pochodzenie produktów jest „ważne” i „bardzo ważne” dla 78% osób z grupy wiekowej 45-54 lat i 76% badanych powyżej 55 r.ż.
Listopadowe dane pokazują mimo wszystko, że pochodzenie produktu ma obecnie znacznie dla zdecydowanej większości Polaków. Jak to wyglądało w przeszłości? W maju 2022 roku o podobną kwestię spytał Polaków instytut SW Research. W badaniu przeprowadzonym wśród 834 respondentów, aż 76% wskazało, że jest dla nich ważne, by kupowane przez nich produkty spożywcze pochodziły z Polski. Spośród nich ponad 25% uznało to za czynnik bardzo ważny, a niemal 51% za raczej ważny.
W obydwu badaniach, które dzieli ponad rok, ale także grupa badanych, zdecydowana większość respondentów wskazała na istotną rolę pochodzenia produktu.
Co z konkretnymi działaniami?
Przekonania Polaków zdają się być obiecujące. Jak jednak wygląda praktyka? 61% respondentów powiedziało, że podczas zakupów sprawdza, w jakim kraju wyprodukowano dany produkt. Natomiast w kwestii płacenia wyższej ceny za produkty spożywcze wyprodukowane w Polsce, zdania są podzielone.
37% zapłaciłoby więcej za polski produkt. Dokładnie taki sam odsetek badanych jest przeciwnego zdania i nie wydałby więcej w zamian za polskie pochodzenie produktu.
Dane pochodzą z badania przeprowadzonego na ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna metodą CAWI w listopadzie 2023 roku na ogólnopolskiej próbie N=1057 osób na zlecenie firmy Wiener.
foto: mat. redakcji (wiadomoscispozywcze.pl)