Wartość rynku słodyczy w Polsce osiągnęła poziom 15,3 mld zł podczas 12 miesięcy zakończonych w sierpniu 2023 roku tym samym notując dwucyfrowy wzrost rok do roku – wynika z danych NielsenIQ. Zdaniem ekspertów Euromonitor International, wzrost ten motywowany jest głównie inflacją i rosnącymi kosztami, które skłaniają producentów do podwyżek cen. Mimo tego kategoria cieszy się dużą popularnością. Według danych Mintel, ponad połowa Polaków sięga po czekoladowe słodycze przynajmniej raz w tygodniu. Analizujemy, jak kształtuje się obecnie ten rynek oraz w którym kierunku będzie zmierzał.
Z tego raportu dowiesz się:
- Jaka jest wielkość rynku słodyczowego w Polsce.
- Który kanał sprzedaży odpowiada za ponad 43% sprzedaży słodyczy.
- Jakie trendy kształtują obecnie kategorię czekoladowych słodyczy.
Rynek słodyczy w Polsce jest już warty ponad 15 miliardów złotych
Podczas ostatniego roku kategoria słodyczy podążała na tendencją widoczną na całym rynku FMCG w Polsce. Według danych, które NielsenIQ przygotował specjalnie dla "Wiadomości Spożywczych" podczas 12 miesięcy zakończonych w sierpniu 2023 wartość sprzedaży koszyka słodyczowego wzrosła o 19,7% rok do roku.
W okresie tym wartość kategorii, w skład której wchodzą ciastka, praliny, tabliczki czekoladowe, batony impulsowe, wafle impulsowe, ciasta gotowe do jedzenia, zestawy czekoladowe i figurki, drażetki, batony muesli oraz kulki/trufle mocy, opiewała na 15,334 mld zł. W analogicznym okresie rok wcześniej było to 12,805 mld zł.
Podobną tendencję obrazują dane Euromonitor International. Według nich kategoria czekoladowych słodyczy konfekcjonowanych odnotowała 4,6% wzrost wartości sprzedaży w okresie 2021-2022 wobec okresu 2020-2021. Zgodnie z prognozą w okresie 2022-2023 spodziewany jest kolejny wzrost wartości sprzedaży, który wyniesie 4,1% rok do roku. Zdaniem ekspertów Euromonitor International, za wzrostami tymi kryje się przede wszystkim inflacja i wyższe koszty, które zmusiły firmy spożywcze w Polsce do podniesienia cen.
Podczas gdy mali producenci często nie mogli sobie na to pozwolić bez utraty kontraktów z sieciami handlowymi, większe firmy otwarcie podniosły ceny. Pomimo tych podwyżek, wyniki finansowe tych firm nie uległy pogorszeniu. W rzeczywistości wartość sprzedaży netto tych firm wzrosła. Niemniej jednak wzrost cen słodyczy czekoladowych w kontekście szerszego wzrostu kosztów utrzymania osłabił popyt, ponieważ konsumenci skoncentrowali swoją zmniejszoną siłę nabywczą na artykułach pierwszej potrzeby. W rezultacie wolumen sprzedaży słodyczy czekoladowych w 2023 r. prawdopodobnie ulegnie stagnacji.
W ostatnim czasie sprzedaż wolumenowa koszyka słodyczowego również rosła, choć wolniej od sprzedaży wartościowej. Jak podaje NielsenIQ, w okresie od lipca 2022 do sierpnia 2023 sprzedaż wolumenowa kategorii wyrażona w kilogramach wzrosła o 1,3% rok do roku, osiągając poziom 404,409 mln kg. Roczny wzrost na poziomie 5,5% odnotowano także w przypadku ilości sprzedanych opakowań (3,829 mld szt.).
Segmentacja rynku: Za ponad połowę rynku odpowiadają trzy kategorie
Największym segmentem w koszyku słodyczowym są ciastka, które według danych NielsenIQ w okresie lipiec 2022-sierpień 2023 wygenerowały sprzedaż na poziomie 3,662 mld zł, tym samym odpowiadając za 23,9% sprzedaży w całym koszyku słodyczowym.
Za 17,7% udziałów w kategorii słodyczy na polskim rynku odpowiadają praliny, których sprzedaż osiągnęła w tym czasie poziom 2,726 mld zł. Na podobnym poziomie kształtowała się wartość sprzedaży tabliczek czekoladowych, która w analizowanym okresie wyniosła 2,662 mln zł dając segmentowi 17,3% udziałów w rynku.
W koszyku słodyczkowym wśród segmentów wyróżnionych przez NielsenIQ znajdziemy również takie kategorie jak: batony impulsowe (12,7%), wafle impulsowe (9,2%), ciasta gotowe do jedzenia (6,5%), zestawy czekoladowe i figurki (6,0%), drażetki (3,4%), batony muesli oraz kulki/trufle mocy (2,9%).
Lokalizacja sprzedaży: W których sklepach sprzedaje się najwięcej słodyczy?
Kluczowym kanałem sprzedaży słodyczy w Polsce są dyskonty. W okresie lipiec 2022-sierpień 2023 konsumenci kupili w sklepach tego formatu słodycze o łącznej wartości wynoszącej 6,700 mld zł. Oznacza to, że dyskonty odpowiadały w tym czasie za 43,7% sprzedaży całego koszyka słodyczowego.
Drugim najważniejszym kanałem dla kategorii są sklepy małoformatowe. W analizowanym okresie ich udziały w sprzedaży całej kategorii wyniosły 29,6%. W tym czasie wartość sprzedaży generowana przez sklepy małoformatowe wyniosła 4,536 mld zł.
Pozostałe kanały, czyli supermarkety i hipermarkety, odpowiadały w tym czasie wspólnie za 26,7% udziałów w rynku ze znaczną przewagą po stronie supermarketów (18,5%).
Trendy na rynku słodyczy czekoladowych: Słodkie odstresowanie w przystępnej cenie
Słodycze czekoladowe są kategorią, która odpowiada na wiele aktualnych potrzeb konsumentów. Według danych Mintel, 26% polskich konsumentów sięga po słodycze czekoladowe 2-3 razy w tygodniu, a 23% raz w tygodniu. Jak zauważa Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel, kategoria ta oferuje im połączenie przyjemności i odstresowania w przystępnej cenie.
Aż 74% respondentów jedzących czekoladowe słodycze deklaruje, że jest to przystępny cenowo sposób na poprawę nastroju.
Jednak mimo dużej roli, jaką odgrywa tradycja i nostalgia w kategorii czekoladowej, otwartość na nowe doświadczenia jest równie silna.
Wiodącymi atrybutami, które skłoniłyby polskich respondentów do zakupu nowego produktu z kategorii słodyczy czekoladowych są nowy smak (55%), zmniejszona zawartość cukru (39%) oraz połączenie różnych tekstur (np. produkty kremowo-chrupiące).
"Przyjemność bez poczucia wina"
Kluczowym trendem na polskim rynku słodyczy czekoladowych jest rosnąca wśród konsumentów skłonność do zdrowszych alternatyw. Jak komentuje Honorata Jarocka z Mintel, na tendencję tę wpływa ogólny wzrost świadomości wokół tematów związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem, który motywuje konsumentów do ulepszania codziennej diety.
‘Dopuszczalna przyjemność’ czy też ‘przyjemność bez poczucia winy’ stają się coraz częściej powtarzanymi hasłami.
Jeszcze innym czynnikiem jest kwestia dbania o linię. Jak przyznaje Agnieszka Szczęsna, MSU Team Manager w Ipsos Polska, rośnie liczba Polaków (a zwłaszcza Polek), które obawiają się przytycia, co może wpływać na ograniczanie różnego rodzaju przekąsek.
Jedną z odpowiedzi na ten wyraźny kierunek zainteresowania konsumentów jest wprowadzanie przez producentów czekoladowych słodyczy o obniżonej lub zerowej zawartości cukru. Jak jednak wynika z analizy danych w oparciu o Globalną Bazę Nowych Produktów Mintel (Global New Products Database) producenci w ostatnich latach niekoniecznie kładli nacisk na tę kwestię.
W okresie ostatnich trzech lat (wrzesień 2020-sierpień 2023) odsetek europejskich nowości czekoladowych z oświadczeniami ‘bez cukru/bez dodatku cukru/zmniejszona zawartość cukru’ pozostaje nadal na stosunkowo niskim poziomie, wskazując na potencjalne dalsze pole dla innowacji.
Mniej znaczy lepiej?
Mniejsza zawartość cukru w słodyczach nie jest jednak jedynym tropem, w którym w odpowiedzi na potrzeby konsumentów mogą zmierzać producenci. Eksperci Euromonitor International wskazują na ważny kierunek zmian na rynku, jakim są mniejsze formaty opakowań.
Firmy koncentrowały się również na oferowaniu produktów w mniejszych formatach w celu lepszej kontroli porcji, ponieważ konsumenci starali się ograniczyć spożycie produktów, które były postrzegane jako mniej zdrowe, ale nadal wymagały smakołyków i drobnych odpustów. Strategie producentów obejmowały przewidywanie potrzeb konsumentów i zapewnienie, że ich portfele produktów spełniają różne preferencje i oczekiwania.
Raport "Rynek słodyczy czekoladowych w Polsce. Stan i perspektywy" jest kolejną częścią serii publikacji, w których analizujemy kluczowe na polskim rynku kategorie FMCG. Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi analizami – zapisz się na newslettera Przegląd Wiadomości Spożywczych na górze strony.
foto: stockadobe(agnomark)