Wartość rynku słodyczy w Polsce osiągnęła poziom 15,3 mld zł podczas 12 miesięcy zakończonych w sierpniu 2023 roku tym samym notując dwucyfrowy wzrost rok do roku – wynika z danych NielsenIQ. Zdaniem ekspertów Euromonitor International, wzrost ten motywowany jest głównie inflacją i rosnącymi kosztami, które skłaniają producentów do podwyżek cen. Mimo tego kategoria cieszy się dużą popularnością. Według danych Mintel, ponad połowa Polaków sięga po czekoladowe słodycze przynajmniej raz w tygodniu. Analizujemy, jak kształtuje się obecnie ten rynek oraz w którym kierunku będzie zmierzał.
Z tego raportu dowiesz się:
- Jaka jest wielkość rynku słodyczowego w Polsce.
- Który kanał sprzedaży odpowiada za ponad 43% sprzedaży słodyczy.
- Jakie trendy kształtują obecnie kategorię czekoladowych słodyczy.
Rynek słodyczy w Polsce jest już warty ponad 15 miliardów złotych
Podczas ostatniego roku kategoria słodyczy podążała na tendencją widoczną na całym rynku FMCG w Polsce. Według danych, które NielsenIQ przygotował specjalnie dla "Wiadomości Spożywczych" podczas 12 miesięcy zakończonych w sierpniu 2023 wartość sprzedaży koszyka słodyczowego wzrosła o 19,7% rok do roku.
W okresie tym wartość kategorii, w skład której wchodzą ciastka, praliny, tabliczki czekoladowe, batony impulsowe, wafle impulsowe, ciasta gotowe do jedzenia, zestawy czekoladowe i figurki, drażetki, batony muesli oraz kulki/trufle mocy, opiewała na 15,334 mld zł. W analogicznym okresie rok wcześniej było to 12,805 mld zł.
Podobną tendencję obrazują dane Euromonitor International. Według nich kategoria czekoladowych słodyczy konfekcjonowanych odnotowała 4,6% wzrost wartości sprzedaży w okresie 2021-2022 wobec okresu 2020-2021. Zgodnie z prognozą w okresie 2022-2023 spodziewany jest kolejny wzrost wartości sprzedaży, który wyniesie 4,1% rok do roku. Zdaniem ekspertów Euromonitor International, za wzrostami tymi kryje się przede wszystkim inflacja i wyższe koszty, które zmusiły firmy spożywcze w Polsce do podniesienia cen.
W ostatnim czasie sprzedaż wolumenowa koszyka słodyczowego również rosła, choć wolniej od sprzedaży wartościowej. Jak podaje NielsenIQ, w okresie od lipca 2022 do sierpnia 2023 sprzedaż wolumenowa kategorii wyrażona w kilogramach wzrosła o 1,3% rok do roku, osiągając poziom 404,409 mln kg. Roczny wzrost na poziomie 5,5% odnotowano także w przypadku ilości sprzedanych opakowań (3,829 mld szt.).
Segmentacja rynku: Za ponad połowę rynku odpowiadają trzy kategorie
Największym segmentem w koszyku słodyczowym są ciastka, które według danych NielsenIQ w okresie lipiec 2022-sierpień 2023 wygenerowały sprzedaż na poziomie 3,662 mld zł, tym samym odpowiadając za 23,9% sprzedaży w całym koszyku słodyczowym.
Za 17,7% udziałów w kategorii słodyczy na polskim rynku odpowiadają praliny, których sprzedaż osiągnęła w tym czasie poziom 2,726 mld zł. Na podobnym poziomie kształtowała się wartość sprzedaży tabliczek czekoladowych, która w analizowanym okresie wyniosła 2,662 mln zł dając segmentowi 17,3% udziałów w rynku.
W koszyku słodyczkowym wśród segmentów wyróżnionych przez NielsenIQ znajdziemy również takie kategorie jak: batony impulsowe (12,7%), wafle impulsowe (9,2%), ciasta gotowe do jedzenia (6,5%), zestawy czekoladowe i figurki (6,0%), drażetki (3,4%), batony muesli oraz kulki/trufle mocy (2,9%).
Lokalizacja sprzedaży: W których sklepach sprzedaje się najwięcej słodyczy?
Kluczowym kanałem sprzedaży słodyczy w Polsce są dyskonty. W okresie lipiec 2022-sierpień 2023 konsumenci kupili w sklepach tego formatu słodycze o łącznej wartości wynoszącej 6,700 mld zł. Oznacza to, że dyskonty odpowiadały w tym czasie za 43,7% sprzedaży całego koszyka słodyczowego.
Drugim najważniejszym kanałem dla kategorii są sklepy małoformatowe. W analizowanym okresie ich udziały w sprzedaży całej kategorii wyniosły 29,6%. W tym czasie wartość sprzedaży generowana przez sklepy małoformatowe wyniosła 4,536 mld zł.
Pozostałe kanały, czyli supermarkety i hipermarkety, odpowiadały w tym czasie wspólnie za 26,7% udziałów w rynku ze znaczną przewagą po stronie supermarketów (18,5%).
Trendy na rynku słodyczy czekoladowych: Słodkie odstresowanie w przystępnej cenie
Słodycze czekoladowe są kategorią, która odpowiada na wiele aktualnych potrzeb konsumentów. Według danych Mintel, 26% polskich konsumentów sięga po słodycze czekoladowe 2-3 razy w tygodniu, a 23% raz w tygodniu. Jak zauważa Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel, kategoria ta oferuje im połączenie przyjemności i odstresowania w przystępnej cenie.
Jednak mimo dużej roli, jaką odgrywa tradycja i nostalgia w kategorii czekoladowej, otwartość na nowe doświadczenia jest równie silna.
"Przyjemność bez poczucia wina"
Kluczowym trendem na polskim rynku słodyczy czekoladowych jest rosnąca wśród konsumentów skłonność do zdrowszych alternatyw. Jak komentuje Honorata Jarocka z Mintel, na tendencję tę wpływa ogólny wzrost świadomości wokół tematów związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem, który motywuje konsumentów do ulepszania codziennej diety.
Jeszcze innym czynnikiem jest kwestia dbania o linię. Jak przyznaje Agnieszka Szczęsna, MSU Team Manager w Ipsos Polska, rośnie liczba Polaków (a zwłaszcza Polek), które obawiają się przytycia, co może wpływać na ograniczanie różnego rodzaju przekąsek.
Jedną z odpowiedzi na ten wyraźny kierunek zainteresowania konsumentów jest wprowadzanie przez producentów czekoladowych słodyczy o obniżonej lub zerowej zawartości cukru. Jak jednak wynika z analizy danych w oparciu o Globalną Bazę Nowych Produktów Mintel (Global New Products Database) producenci w ostatnich latach niekoniecznie kładli nacisk na tę kwestię.
Mniej znaczy lepiej?
Mniejsza zawartość cukru w słodyczach nie jest jednak jedynym tropem, w którym w odpowiedzi na potrzeby konsumentów mogą zmierzać producenci. Eksperci Euromonitor International wskazują na ważny kierunek zmian na rynku, jakim są mniejsze formaty opakowań.
Raport "Rynek słodyczy czekoladowych w Polsce. Stan i perspektywy" jest kolejną częścią serii publikacji, w których analizujemy kluczowe na polskim rynku kategorie FMCG. Jeśli chcesz być na bieżąco z naszymi analizami – zapisz się na newslettera Przegląd Wiadomości Spożywczych na górze strony.
foto: stockadobe(agnomark)