Zrównoważony produkt, czyli jaki? Większość konsumentów nadal nie ma pojęcia

Zrównoważony produkt, czyli jaki? Większość konsumentów nadal nie ma pojęcia

Wpływ produktów na środowisko naturalne jest czynnikiem, który odgrywa coraz większą rolę w decyzjach zakupowych konsumentów. Okazuje się, że są oni nawet w stanie wydać na zrównoważone produkty o 12% więcej. Problemem jest jednak komunikacja. Wielu konsumentów nie jest w stanie rozpoznać produktów, które powstały w zrównoważony sposób. Wielu z nich dodatkowo nie ufa producentom.

Rosnącą świadomość konsumentów w obaszarze zrównoważonego rozwoju ujawniły wyniki najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Według niego już 60% kupujących deklaruje, że ich niepokój związany z globalnym ociepleniem nasilił się w ostatnich dwóch latach. 

Rosnąca świadomość konsumentów jest kluczowym czynnikiem, który będzie kształtował przyszłość handlu. Obserwujemy, jak z roku na rok wzrasta wrażliwość kupujących na kwestie związane z ochroną środowiska, takie jak zrównoważone metody produkcji czy możliwość poddania produktu recyklingowi.

Jacek Poświata, dyrektor zarządzający Bain & Company Poland/CEE

Każde pokolenie boi się zmian klimatu

Co ciekawe, badanie pokazało, że w niewielkim stopniu różnią się deklaracje między pokoleniami. Wśród przedstawicieli Zetek (urodzeni po 1997) zaniepokojenie zmianami klimatu zadeklarowało 72%. Z kolei w przypadku pokolenia Baby Boombers (urodzeni przed 1964) obawy te podzielało 68%.

Nadal funkcjonuje wiele błędnych wyobrażeń na temat wartości, którymi kierują się różne grupy demograficzne. Często wydaje się, że to najmłodsze pokolenia najbardziej przejmują się zmianami klimatycznymi. Nasze badanie pokazało, że to nie zawsze jest prawda, a patrzenie jedynie na wiek, może prowadzić do fałszywych wniosków.

Katarzyna Wal, starszy menadżer w Bain & Company

Co więcej, w niektórych krajach objętych badaniem, na przykład we Francji, to właśnie starsze pokolenia okazały się być bardziej wrażliwe na problematykę zmian klimatycznych. 

Nie wiemy, który produkt jest dobry dla środowiska

To wniosek, który znacznie ujawniło jedno z zadań przeprowadzonych podczas badania. Poproszono w nim konsumentów o wskazanie z dwóch produktów tego o mniejszym śladzie węglowym. Aż 75% badanych dokonało błędnego wyboru lub wstrzymało się od odpowiedzi. 

Okazało się, że wielu konsumentów utożsamia produkty organiczne z tymi, które są przyjazne środowisku. Jak zaznacza Katarzyna Wal, bardzo często nie jest to prawdą.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z DANYMI RYNKOWYMI I ANALIZAMI

SPRAWDŹ NOWE RAPORTY

Innym problemem, który ujawniło badanie jest brak zaufania do producentów. Według wyników jedynie 28% konsumentów wierzy w deklaracje dużych korporacji, że ich produkty wytwarzane są w zrównoważony sposób. Znacznie większym zaufaniem cieszą się małe i średnie przedsiębiorstwa, w których deklaracje środowiskowe i społeczne wierzy 45% kupujących.


foto: mat. prasowe

Reklama