Wielu Polaków wciąż wybiera supermarkety jako główne miejsce zakupu mięsa. Wybór rodzaju mięsa jest znacznie zróżnicowany, choć wyraźnie widoczny jest lider. Czym kierują się konsumenci, dokonując wyborów mięsnych w marketach? Jakie czynniki wpływają na ich decyzje zakupowe?
Serwis Moja Gazetka przeprowadził badanie, w którym zapytał swoich użytkowników o kluczowe decyzje podejmowane podczas zakupu mięsa. Wnioski są zaskakujące, ponieważ mięso w dalszym ciągu dla wielu Polaków może być podstawowym elementem codziennych zakupów.
Mięso kupujemy przede wszystkim w supermarketach
Po przeprowadzeniu ankiety wśród użytkowników Mojej Gazetki okazało się, że 86,6% respondentów kupuje mięso w supermarketach. Wysokie było również zadowolenie z marketowego mięsa wśród tej grupy. 86,5% przyznało, że zazwyczaj nie ma mu nic do zarzucenia.
- To może cię zainteresować: Dyskonty tracą przewagę? Marża niższa niż w supermarketach
Wśród pozostałych 13,5% najczęściej wskazywano na niską jakość marketowego mięsa (76,7%), brak jego świeżości (51,1%) oraz zły smak (46,8%). 31,9% przeszkadza natomiast, że w supermarketach często nie ma stoiska mięsnego i dostępne jest wyłącznie mięso pakowane.
Kurczak pierwszym wyborem
Serwis Moja Gazetka postanowił także sprawdzić, jak przebiega proces zakupu mięsa w marketach oraz na jakie aspekty zwracają przy wyborze tego asortymentu konsumenci. Zdania okazały się być podzielone już na etapie wyboru rodzaju mięsa kupowanego w supermarkecie. Stając przed wyborem zakupu mięsa z lodówki lub zakupu mięsa ze stoiska mięsnego, respondenci głosowali niemal po równo.
Gdy już zostanie wybrane miejsce, najczęściej użytkownicy serwisu sięgali po mięso z kurczaka (83,1%). Zaraz za nim uplasowała się wieprzowina, po którą najczęściej sięga 76,2% respondentów. Podium zamyka mięso z indyka, jednak od drugiego miejsca dzieli je przepaść - tylko 25,8% badanych przyznało, że to ten gatunek mięsa kupuje najczęściej.
Co sprawia, że kupujemy mięso?
Respondenci najczęściej wskazywali trzy aspekty, na które zwracają uwagę, kupując mięso. Każda z odpowiedzi została wskazana przez ponad 70% badanych i były to: świeży wygląd, cena z kilogram oraz data ważności.
Co ciekawe, najrzadziej interesowały badanych takie aspekty jak zawartość tłuszczu (18,3%) oraz kraj pochodzenia (29,5%). Padło również kilka pojedynczych odpowiedzi od osób, które zwracają uwagę na rodzaj chowu zwierząt, z których pochodzi kupowane przez nich mięso (bez antybiotyków, bio itp.).
W badaniu przyjrzano się również aspektom, które decydują o zakupie. Okazało się, że promocje wcale nie wygrywają z obiadowymi planami respondentów. 67,3% ankietowanych kupuje bowiem takie mięso, jakiego potrzebuje do zaplanowanego dania.
Równocześnie 62,8% wybiera mięso, które akurat jest na promocji, więc można założyć, że wielu użytkowników dopasowuje menu do aktualnej oferty sklepu, w którym robią zakupy. Jedynie 3,2% wrzuca do koszyka takie mięso, jakie pierwsze wpadnie im w ręce.
Metodologia badania: Ankieta została przeprowadzona na grupie 403 użytkowników aplikacji Moja Gazetka w dniach 31.10-1.11.2023. 61,1% ankietowanych stanowiły kobiety, 38,9% to mężczyźni. 38,4% badanych to osoby w wieku 35-44 lat i stanowią najliczniejszą grupę wiekową. Największa grupa zamieszkuje miejscowości poniżej 10 tys. mieszkańców i stanowi ona 27,6% respondentów.
foto: stockadobe(lado2016)