To był dobry kwartał dla Dino Polska. Przychody sieci sklepów, której właścicielem jest Tomasz Biernacki, wzrosły w trzecim kwartale 2023 roku o 28,1% względem analogicznego okresu rok wcześniej. W tym czasie przychody ze sprzedaży Dino osiągnęły 6,9 mld zł. Zysk netto grupy wyniósł 424 mln zł.
Przychody Dino 2023
Przychody Dino w trzecim kwartale 2023 roku wyniosły 6,9 mln zł, wobec 6,6 mln w drugim kwartale roku i 5,5 mln zł w pierwszym kwartale 2023. W perspektywie rok do roku przychody Dino zwiększyły się o 28,1%. Dynamika sprzedaży like-for-like (czyli po uwzględnieniu sklepów, które istnieją od co najmniej roku) wyniosła w tym czasie 16,3%.
Wzrost jest jeszcze wyższy, gdy weźmiemy pod uwagę okres od stycznia do września 2023. W tym czasie przychody Dino wyniosły 18,9 mln zł, wobec 14,1 mln rok wcześniej. Oznacza to wzrost na poziomie 34,4%. Dynamika sprzedaży like-for-like wyniosła w tym czasie 20,6%.
W tym czasie dynamicznie rosła również EBITDA. W trzecim kwartale wynik EBITDA zwiększył się w perspektywie rok do roku o 21,2% do poziomu 649,5 mln zł, wobec 536,0 mln zł rok wcześniej. W okresie od stycznia do września 2023 wynik EBITDA odnotował natomiast wzrost o 27,3% do 1,4 mld zł.
Ta kategoria napędza sprzedaż w sklepach Dino
Przy okazji publikacji wyników finansowych, spółka zdradziła informację dotyczącą struktury sprzedaży w placówkach sieci. Jak podano, w okresie I-III kw. 2023 roku 40,3% przychodów pochodziło ze sprzedaży produktów świeżych, w szczególności owoców i warzyw, pieczywa oraz świeżego mięsa produkowanego przez zakład mięsny Agro Rydzyna. Oznacza to, że podczas dziewięciu miesięcy 2023 roku Dino uzyskało ponad 7,5 mln zł przychodów wyłącznie ze sprzedaży produktów świeżych.
Artykuły przemysłowe odpowiadały w tym czasie za 11,4% przychodów Dino Polska. Pozostałe udziały w przychodach (48,3%) pochodziły ze sprzedaży "pozostałych produktów spożywczych", w których skład wchodzi m.in. żywność dla dzieci, produkty śniadaniowe, dania gotowe, napoje, słodycze, przekąski, mrożonki, przetwory, tłuszcze, produkty zbożowe i sypkie, przyprawy oraz alkohol i papierosy.
Struktura sprzedaży w sklepach Dino niewiele zmienia się w czasie. Dla przykładu, podczas dwunastu miesięcy 2022 roku produkty świeże odpowiadały za 39,1% udziałów w przychodach, artykuły spożywcze - za 12,1%, a pozostałe produkty spożywcze - za 48,8%.
Miliardowe inwestycje Dino w Polsce
Na koniec września 2023 r. łączna powierzchnia sali sprzedaży sklepów Dino wyniosła 921,4 tys. metrów kwadratowych i była o 13,4% większa niż rok wcześniej.
Nakłady inwestycyjne Dino Polska, głównie związane z rozwojem sieci, wyniosły w III kw. 2023 r. 277 mln zł, a narastająco od początku roku przekroczyły 846 mln zł. Tym samym skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Grupy Dino w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczyła 5,6 mld zł.
Liczba sklepów Dino rośnie, choć tempo wzrostu zwalnia
Trzeci kwartał 2023 roku był czasem, w którym Dino otworzyło 68 nowych marketów. Oznacza to, że na koniec września 2023 roku sieć Dino liczyła już 2340 sklepów.
Narastająco od początku 2023 roku liczba sklepów Dino w Polsce powiększyła się natomiast o 184 nowe placówki. Wzrost ten zdecydowanie jest imponujący, choć Dino zaskakiwało nas już wyższymi wynikami. W okresie od stycznia do września 2022 roku detalista otworzył 256 sklepów. W analogicznym okresie 2021 roku liczba nowych sklepów Dino wyniosła natomiast 234 markety.
foto: mat. redakcji