Nastroje konsumenckie póki co stabilne. Wkrótce zobaczymy reakcje Polaków na wybory

Nastroje konsumenckie póki co stabilne. Wkrótce zobaczymy reakcje Polaków na wybory

Październik był już szóstym z rzędu miesiącem, w którym wskaźnik nastrojów konsumenckich, który cyklicznie mierzy GfK – an NIQ Company, praktycznie nie drgnął. Zdaniem ekspertów zmiany dopiero nadejdą. W najbliższych miesiącach zobaczymy reakcje Polaków na wybory parlamentarne, a także widmo intensywnego okresu przedświątecznego.

Barometr Nastrojów Konsumenckich – październik 2023

Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, we wrześniu 2023 r. wyniósł -4,6, co oznacza wzrost o zaledwie 0,1 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Stabilizację widać także w Unii Europejskiej, gdzie średni wynik nie zmienił się w relacji do poprzedniego miesiąca i wynosi -18,7, czyli znacznie mniej niż w naszym kraju.

Według badań GfK – an NIQ Company w październiku 2023 r. kluczowe oceny aktualnej sytuacji finansowej Polaków nie zmieniły się istotnie w relacji do poprzedniego miesiąca.

Wynik ten wciąż pozostaje na minusie i wynosi obecnie -9,8 jednostki. W nieco jaśniejszych barwach Polacy widzą swoją przyszłość – jednak i ten wskaźnik wciąż pozostaje ujemny (-5,2 wobec -2,7 we wrześniu 2023 r.).

Wybory mogą mocno namieszać

Silny wpływ na ujemny wynik barometru ma utrzymująca się obawa dużej części społeczeństwa związana z potencjalnym wzrostem bezrobocia. Spodziewa się tego 36% badanych. Ponad 75% Polaków jest również zdania, że w najbliższych miesiącach ceny wciąż będą rosnąć.

"W przypadku październikowego badania należy jasno podkreślić, że są to dane oddające rzeczywistość z początku października, gdy na Polaków nie oddziaływały jeszcze tak silne bodźce jak w drugiej połowie miesiąca" – zaznacza Michał Pawełczyk, Senior Project Manager w GfK – an NIQ Company. 

Jak dodaje ekspert, wybory parlamentarne, które odbyły się 4 dni po zakończeniu badania "mogą mocno namieszać w wynikach listopadowych i trudno jednoznacznie przewidzieć, w którą stronę".

Polskie społeczeństwo jest dziś silnie spolaryzowane, a okres kształtowania się rządu oraz kolejne tygodnie po wyborach mogą wyraźnie wpłynąć emocje oraz nastroje konsumentów. Zarówno dla nas, badaczy rynkowych, jak i dla branży handlowej to bardzo interesujący okres, z którego można wyciągnąć wiele ciekawych i ważnych wniosków.

Michał Pawełczyk, Senior Project Manager w GfK – an NIQ Company

foto: stockadobe(sebra)

Reklama