Październik był już szóstym z rzędu miesiącem, w którym wskaźnik nastrojów konsumenckich, który cyklicznie mierzy GfK – an NIQ Company, praktycznie nie drgnął. Zdaniem ekspertów zmiany dopiero nadejdą. W najbliższych miesiącach zobaczymy reakcje Polaków na wybory parlamentarne, a także widmo intensywnego okresu przedświątecznego.
Barometr Nastrojów Konsumenckich – październik 2023
Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, we wrześniu 2023 r. wyniósł -4,6, co oznacza wzrost o zaledwie 0,1 jednostki w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Stabilizację widać także w Unii Europejskiej, gdzie średni wynik nie zmienił się w relacji do poprzedniego miesiąca i wynosi -18,7, czyli znacznie mniej niż w naszym kraju.
Według badań GfK – an NIQ Company w październiku 2023 r. kluczowe oceny aktualnej sytuacji finansowej Polaków nie zmieniły się istotnie w relacji do poprzedniego miesiąca.
Wynik ten wciąż pozostaje na minusie i wynosi obecnie -9,8 jednostki. W nieco jaśniejszych barwach Polacy widzą swoją przyszłość – jednak i ten wskaźnik wciąż pozostaje ujemny (-5,2 wobec -2,7 we wrześniu 2023 r.).
Wybory mogą mocno namieszać
Silny wpływ na ujemny wynik barometru ma utrzymująca się obawa dużej części społeczeństwa związana z potencjalnym wzrostem bezrobocia. Spodziewa się tego 36% badanych. Ponad 75% Polaków jest również zdania, że w najbliższych miesiącach ceny wciąż będą rosnąć.
"W przypadku październikowego badania należy jasno podkreślić, że są to dane oddające rzeczywistość z początku października, gdy na Polaków nie oddziaływały jeszcze tak silne bodźce jak w drugiej połowie miesiąca" – zaznacza Michał Pawełczyk, Senior Project Manager w GfK – an NIQ Company.
Jak dodaje ekspert, wybory parlamentarne, które odbyły się 4 dni po zakończeniu badania "mogą mocno namieszać w wynikach listopadowych i trudno jednoznacznie przewidzieć, w którą stronę".
foto: stockadobe(sebra)