Producenci żywności roślinnej biorą sprawy w swoje ręce. Powstała nowa organizacja

Producenci żywności roślinnej biorą sprawy w swoje ręce. Powstała nowa organizacja

Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej to zupełnie nowa organizacja branżowa, która właśnie zaczyna funkcjonować na polskiej scenie. W związku z rosnącą popularnością segmentu produktów roślinnych, producenci zdecydowali się na powołanie podmiotu, który będzie reprezentował ich wspólny głos. 

Debiut Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej

Polski rynek produktów roślinnych według danych GfK Polonia generuje już 1,5 mld zł sprzedaży. Produkty z tego segmentu docierają już do niemal 5,9 mln polskich gospodarstw domowych. Mimo tak dużej skali, producenci roślinnych alternatyw nie mieli do tej pory żadnej branżowej reprezentacji. Właśnie ma się to zmienić. 

Jak czytamy w komunikacie, wraz z dynamicznym rozwojem kategorii roślinnych produktów, potrzeba założenia organizacji skupiającej niezwykły potencjał tej branży, wybrzmiewała coraz głośniej pośród producentów tego typu wyrobów. Z potrzeby tej właśnie powstaje Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej (PZPŻR).

Jak komentuje  Rafał Czech, założyciel firmy Bezmięsny oraz członek zarządu PZPŻR, założenie tej organizacji ma być momentem, w którym "biznes łączy siły we wspólnym interesie, aby przyspieszyć zieloną transformację żywieniową w profesjonalnym stylu". 

Członkowie PZPŻR. Kto może dołączyć do Związku Producentów Żywności Roślinnej?

Nowo powołana organizacja będzie inkluzywna. Dołączyć do niej mogą wszystkie firmy zajmujące się produkcją roślinnych alternatyw dla mięsa i nabiału.

Już na etapie prac nad jej uruchomieniem przy wspólnym stole zasiedli przedstawiciele lokalnych marek, takich jak Dobra Kaloria, Roślinna Magda, Apollo Roślinny Qurczak czy Bezmięsny, jak i reprezentanci międzynarodowych firm jak Danone czy Upfield. W grono członków założycieli Związku wchodzą także podmioty z ekosystemu branży roślinnej: akcelerator start-upów Foodtech.ac i kampania RoślinnieJemy. 

Czym zajmie się Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej?

Nowa organizacja ma przede wszystkim reprezentować branżę, która do tej pory takiej reprezentacji nie posiadała. Jak przekazano w komunikacie, PZPŻR będzie działał w interesie całej branży wobec organów państwowych i samorządowych, wspierać tworzenie norm żywieniowych oraz wytycznych w żywieniu publicznym. Do zadań nowej organizacji będzie nalezało również wspieranie zmian legislacyjnych w procesie komercjalizacji nowych technologii produkcji żywności pochodzenia roślinnego. 

To jednak nie wszystko. Założyciele organizacji planują dokładne zbadanie wielkości polskiej branży roślinnej pod kątem wielkości obrotów, jak i poziomu zatrudnienia.

Nowy kod PKD dla producentów alternatyw roślinnych

W związku z tym, że w ostatnich latach w Polsce przybywa przedsiębiorstw skupionych w znacznym stopniu na produkcji roślinnej, jednym z tematów, którymi Związek jako organizacja branżowa zajmie się w pierwszej kolejności są działania na rzecz stworzenia nowego kodu PKD dla takich firm tj. producentów alternaty dla mięsa, nabiału, jajek itd. Uzyskanie dedykowanej klasyfikacji w PKD da możliwość bardziej regularnego, ale też jednoznacznego i dokładnego wskazania wielkości i potencjału branży roślinnej.

Powstanie Związku to milowy krok dla rozwoju branży i upowszechnienia produktów roślinnych. Mają one zdecydowanie niższy ślad środowiskowy w porównaniu z produktami odzwierzęcymi. Mamy nadzieję, że dzięki powstaniu Związku jako silna grupa marek przyczynimy  się do zmiany nawyków żywieniowych Polaków i Polek  w kierunku diet bardziej roślinnych.

Paulina Kaczmarek, Head of Sustainability w Danone&Alpro i członkini zarządu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej

foto: stockadobe(Pixel-Shot)

Reklama