Programy lojalnościowe to już standard. Korzysta z nich 2 na 3 Polaków

Programy lojalnościowe to już standard. Korzysta z nich 2 na 3 Polaków

Zbieranie punktów, dodatkowe promocje, personalizowane oferty, a także historia zakupów czy nawet płatność – to jedynie część spośród funkcji, do których dostęp może dawać uczestnictwo w programie lojalnościowym. Ewoluowały one znacznie w ostatnich latach, a wskutek inflacji zyskały duże grono zwolenników.

Według raportu Monitoring Programów Lojalnościowych 2023 autorstwa ARC Rynek i Opinia, z programów lojalnościowych korzysta już 64% dorosłych Polaków. Nie oznacza to jednak, że są oni wszyscy zaangażowanymi klientami. Badanie ujawniło, że wielu z nich praktycznie z nich nie korzysta.

Programy lojalnościowe w liczbach

Liczba programów, w których uczestniczą konsumenci wzrosła nieznacznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2022 roku Polacy korzystali średnio z 2,9 programów. W 2023 roku średnia wzrosła do 3,3. Rosnąca popularność programów lojalnościowych przekłada się także na wzrost liczby osób korzystających z 4 programów i więcej.

2023 to rok wysokiej inflacji. Chociaż programy lojalnościowe funkcjonują od dawna, obecnie korzystanie z nich stało się jedną z dróg szukania oszczędności. 

Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia

Jak dodaje ekspert, korzystanie ze zniżek lub okresowych promocji czy też gromadzenie punktów dają konsumentom poczycie racjonalnego gospodarowania funduszami.

Nie tylko karta lojalnościowa

Podobnie jak strategie sieci handlowych, tak równiez programy lojalnościowe podążają za zmianami. Jednym z ich kierunków jest cyfryzacja. Nic więc dziwnego, że już 90% uczestników programów lojalnościowych posiada aplikacje mobilne (rok temu było 87%, a dwa lata temu - 74%). Zaskoczeniem nie powinno być również, że odsetek ten wzrasta do 96% w grupie wiekowej 18-25 lat.

Bardzo aktywni użytkownicy, którzy na bieżąco sprawdzają oferty sieci i liczbę zgromadzonych punktów, stanowią około 1/3 wszystkich osób korzystających z programów lojalnościowych – najczęściej tych oferowanych przez sklepy spożywcze i stacje paliw.

Podobny odsetek użytkowników praktycznie nie korzysta z programu, a mniej więcej połowa sprawdza swój status i wykorzystuje zniżki lub nagrody raz na jakiś czas lub wtedy, kiedy przypomni im o tym sprzedawca.


Badanie Monitor Programów Lojalnościowych 2023 zostało zrealizowane w sierpniu 2023 roku metodą ilościową oraz jakościową. Na pierwszym etapie przeprowadzono badanie CATI na reprezentatywnej próbie pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejscowości zamieszkania oraz województwa (N=802). Na drugim etapie przeprowadzono badanie CAWI wśród osób uczestniczących w programach lojalnościowych oraz osób niebiorących w nich udziału (struktura obydwu grup zgodna ze strukturą ustaloną w I etapie badania) (N=1465).


foto: stockadobe(progressman)

Reklama