Miały być darmowe próbki, a była roczna subskrypcja. A to dopiero wierzchołek nadużyć Natural Pharmaceuticals... Producent suplementów diety zapłaci teraz ponad 5 mln zł kary za praktyki, które wprowadzały klientów w błąd i mogły manipulować ich zachowaniem.
Kłamstwa i wprowadzanie w błąd
W decyzji UOKiK czytamy, że działania Natural Pharmaceuticals naruszały zbiorowe interesy konsumentów. Dokładnie mowa o aż siedmiu praktykach, które mogły wpływać na podejmowane przez klientów decyzje i manipulować ich zachowaniami zakupowymi.
Producent już podczas pierwszego kontaktu, m.in. w reklamie telewizyjnej, chwalił się "ponad milionem zadowolonych klientów" danego produktu. W toku postępowania okazało się jednak, że informacja ta dotyczyła liczby klientów przedsiębiorcy ogółem. To jednak dopiero początek.
Przedsiębiorca sugerował również, że stosowanie produktu jest zalecane w ramach ogólnopolskich kampanii zdrowotnych. Niektóre materiały marketingowe wykorzystywały autorytet instytucji publicznych i powoływały się na rzekome rekomendacje Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności dla danego suplementu.
Roczny zapas witaminy D za darmo? Tylko w haśle reklamowym
Okazuje się, że producent nie tylko manipulował przekazem reklamowym, ale także treściami dostępnymi na niektórych stronach internetowych. Natural Pharmaceuticals oferował tam darmową próbkę suplementu diety. Gdy jednak konsument klikał, żeby potwierdzić chęć jej otrzymania, niemal natychmiast pojawiało się kolejne okno z podobnym komunikatem, który nie dotyczył jednak darmowej próbki, ale rocznego płatnego zapasu produktu wraz z subskrypcją.
Ze względu na treść i formę graficzną, dla konsumentów mogło to być nie do rozróżnienia.
Analizowane skargi potwierdziły, że spółka stosowała mechanizm przekierowania - zamówienie darmowej próbki i zapis na płatną subskrypcję następowały bezpośrednio po sobie. Wyświetlane w oknie z podziękowaniem za złożone zamówienie mogły być traktowane przez konsumentów jako kontynuacja procesu zapisu na bezpłatną próbkę produktu.
Dark patterns, czyli zwodnicze interesy w praktyce
Wyżej wymienione praktyki związane z przekierowaniem oraz subskrypcją suplementów diety, w tym powoływanie się na społeczny dowód słuszności ( „milion zadowolonych…”) dla manipulowania klientem, należy traktować jako dark patterns (zwodnicze interfejsy). To nazwa obejmująca wszelkie elementy, które wymuszają w przestrzeni wirtualnej niezamierzone lub niechciane działania konsumentów z korzyścią dla przedsiębiorcy - wyjaśnia UOKiK.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na przedsiębiorcę karę w łącznej wysokości 5 196 840 zł. Finansową sankcję w wysokości 110 000 zł za umyślne dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów poniesie także Carl Jonas Törnquist, prezes zarządu spółki.
foto: stockadobe(DC Studio)