Widać skutki zamykania kolejnych sklepów małoformatowych [DANE]

Widać skutki zamykania kolejnych sklepów małoformatowych [DANE]

Sierpień 2023 roku był kolejnym miesiącem, w którym sklepy małoformatowe odnotowały wzrost wartości sprzedaży przy jednoczesnym spadku liczby transakcji. Według danych CMR, sprzedaż w placówkach do 300 mkw. wzrosła o niespełna 4% rok do roku, wobec 7% spadku liczby paragonów.

Liczba sklepów maleje... w przeciwieństwie do cen

Łączna liczba transakcji dokonywanych w sklepach małoformatowych spadła w porównaniu z ubiegłym rokiem, głównie za sprawą mniejszej liczby sklepów – podaje CMR. Przy jednoczesnym spadku liczby paragonów, wzrosły obroty placówek. W tym przypadku stały za nimi głównie wyższe ceny, ponieważ łączna ilość sprzedanych produktów spadła o ponad 8% w porównaniu do sierpnia 2022 roku.

Warto zaznaczyć, że choć klienci dokonywali w sierpniu br. nieco mniejszych zakupów niż rok wcześniej (średnia liczba produktów na paragonie spadła o 1%), to średnia wartość paragonu wzrosła o prawie 12%, osiągając 22,58 zł.

Niedziela handlowa złym dniem dla małych sklepów

Najlepszym dniem pod względem liczby transakcji i obrotów był poniedziałek, 14 sierpnia, który przypadł w środku przedłużonego weekendu. Z kolei najmniej klientów odwiedziło sklepy małoformatowe w niedzielę handlową 27 sierpnia, kiedy to większość sklepów była otwarta.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Wakacyjne paragony

Niezależnie od kilku bardzo gorących dni, średnie temperatury w sierpniu 2023 roku były nieco niższe niż rok wcześniej. W związku z tym, całkowita sprzedaż lodów impulsowych, wody i piwa była niższa niż w roku poprzednim (liczba paragonów była odpowiednio o 12%, 13% i 14% niższa).

Warto jednak zaznaczyć, że w najgorętsze dni lody stanowiły 7% paragonów, wodę kupował natomiast co dziesiąty klient, a piwo co czwarty klient sklepu małoformatowego.

Te kategorie mają spory potencjał w handlu tradycyjnym

Lepiej niż rok wcześniej sprzedawały się gotowe drinki, batony funkcjonalne (energetyzujące, białkowe), napoje funkcjonalne (np. z dodatkiem witamin), kawa mrożona, roślinne zamienniki nabiału oraz innowacyjne produkty nikotynowe.

Znalazły się jednak również kategorie produktów, które zanotowały spadek sprzedaży w porównaniu z sierpniem 2022 roku. Wśród nich między innymi wódka czysta – liczba paragonów z tą pozycją skurczyła się o 12%.

Analiza obejmuje sklepy małoformatowe do 300 mkw. czyli: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw., specjalistyczne sklepy alkoholowe.


foto: mat. redakcji

Reklama