Czy ceny żywności w końcu spadną? Najnowsze dane ze sklepów

Czy ceny żywności w końcu spadną? Najnowsze dane ze sklepów

Delikatnie spadająca inflacja rozbudziła ponownie nadzieje na spadki cen w sektorze żywności. Tempo wzrost cen rzeczywiście spada. Ale czy oznacza to tańsze zakupy? Liczby mówią same za siebie.

Raport Koszyk Zakupowy – sierpień 2023

Jak podaje ASM Sales Force Agency w najnowszym Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy – tempo wzrostu cen po raz kolejny słabnie. Jednak nie oznacza to, że Polacy mogą liczyć na tańsze zakupy. 

Dlaczego? Ceny na sklepowych półkach w ujęciu miesięcznym nieco spadły, ale patrząc na dane rok do roku – nadal rosną
Sierpniowe odczyty Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące cen towarów i usług konsumpcyjnych pokazują, że wzrosły one rok do roku o 10,1%. Z kolei w stosunku do poprzedniego miesiąca – utrzymały się na tym samym poziomie.

Co drożeje najbardziej?

Jak wskazują analitycy z ASM – najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12% droższe niż przed rokiem. Największy wzrost cen w skali roku zanotowały dodatki spożywcze. Wyniósł on 29%. Z kolei ubiegłoroczny lider drożyzny – tłuszcze – jako jedyna kategoria spożywcza spośród przebadanych – potaniała o 10%.

Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10 procent, a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 procent droższe niż przed rokiem. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy pokazuje, że w ostatnim miesiącu, względem 2022 roku, podrożało aż 9 na 10 analizowanych kategorii. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych, jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

Nowy lider z najtańszym koszykiem zakupowym

Jeśli chodzi o ceny w poszczególnych sieciach to wyniki na przestrzeni ostatnich miesięcy pozostają na podobnym poziomie. Jednak pozycję numer jeden objął gracz, który bardzo mocno wysuwał się na prowadzenie. Najtańszą siecią wśród badanych przez ASM okazał się w sierpniowym odczycie Lidl. Jednak należy zaznaczyć, że przewaga nad dotychczasowym liderem – siecią Auchan – jest symboliczna i wynosi zaledwie 22 grosze. 

Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w sklepach Lidl wyniósł 228,43 zł. To spadek o 19,83 zł, czyli o 7,99 % mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem do Auchan. W Lidlu, w stosunku do poprzedniego miesiąca ceny spadły o 3,17%.

Mówiąc o najdroższych sieciach, badanie wskazuje na E.Leclerc, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,82 zł.

foto: AMS Sales Force Agency

Wśród sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach – 267,44 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów po raz kolejny odnotowano w e-grocery. Wyniosły one 355,91 zł. Co więcej, za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. 

foto: AMS Sales Force Agency

Dynamika cen – Biedronka najmocniej walczy o portfele Polaków

Popularność badań koszyków zakupowych spowodowała, że wiele sieci, szczególnie dyskonty, walczą, by to one zostały wskazane jako najtańsze miejsca. Oczywiście największe możliwości mają najwięksi rynkowi gracze. 

Biedronka okazała się liderem w przypadku obniżek cen. W porównaniu do poprzedniego badania ceny w dyskoncie spadły o 5,94%. Należy zaznaczyć, że obniżki cen zostały odnotowane jedynie w dwóch sieciach – Biedronce i Lidlu.

Drożeją wszystkie kategorie… z jednym wyjątkiem 

ASM w każdym badaniu sprawdza ceny 40 wybranych produktów w 10 kategoriach. W sierpniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze.

Jedyną kategorią która zanotowała spadek są produkty tłuszczone. Rok do roku potaniały o nieco ponad 10%. Natomiast w największym stopniu zdrożały dodatki. W sierpniu br. wzrost ten wyniósł 28,97% wobec 2022 r.

Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 18,57%, chemia domowa i kosmetyki o 17,30%, a słodycze o 13,57%. Mimo że zmiany cen dotknęły wszystkie kategorie, to najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2023 r. drożej o 1,68%). 


Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.


foto: mat. redakcji

Reklama