Coraz więcej Polaków sięga po żywność dostępną w promocjach – wynika z najnowszych danych sondażowych. W ciągu zaledwie dwóch lat odsetek osób wybierających produkty spożywcze w obniżonych cenach wzrósł o jedną trzecią, osiągając imponujący poziom 90,5%. To oznacza, że niemal całe społeczeństwo regularnie korzysta z promocji na artykuły spożywcze.
Dane te pochodzą z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i SYNO Poland wśród ponad tysiąca dorosłych Polaków. Porównując te wyniki z danymi z okresu pandemii, można zauważyć znaczący wzrost. Podczas pandemii na zakupy promocyjne decydowało się około 59% konsumentów, a jeszcze kilka lat wcześniej było to tylko 46% kupujących. W ciągu zaledwie dwóch lat obserwowany wzrost wynosi prawie 16 punktów procentowych.
Promocje codziennością zdecydowanej większości Polaków
Aktualnie blisko 29% Polaków nabywa 20-40% artykułów spożywczych w promocyjnych cenach. Niemal 22% konsumentów deklaruje przedział 10-20%, a nieco mniej niż 18% wskazuje, że od 40 do 60% ich koszyka zakupowego to produkty zakupione w obniżonych cenach. To pokazuje, że obecnie niemal 70% społeczeństwa w znacznej mierze korzysta z obniżek cen artykułów żywnościowych.
Mimo że istnieje grupa osób, która nie kupuje żadnych produktów spożywczych bez rabatów, to stanowi ona zdecydowaną mniejszość (2%). Odsetek ten utrzymuje się na stałym poziomie od lat, wahając się od 2 do 3%. Co ciekawe, ponad 8% Polaków nie jest w stanie określić, jaki odsetek ich zakupów spożywczych obejmują promocje.
Sieci handlowe to widzą i... zmniejszają liczbę promocji
Nie tylko konsumenci, ale także sieci handlowe dostosowują swoje strategie do obecnych warunków rynkowych. W pierwszym półroczu bieżącego roku największe formaty handlowe w Polsce wydały o blisko 7% mniej gazetek promocyjnych niż rok wcześniej.
Skrócono także liczbę stron gazetek i powierzchnię reklam promocyjnych, odpowiednio o ponad 4% i prawie 7% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wyniki badania ujawniły także, że sklepy oferują coraz mniej promocji. Ich liczba została zmniejszona o przeszło 12% rok do roku.
Niezależnie od tego, czy są to konsumenci czy sieci handlowe, korzystanie z promocji stało się integralną częścią obecnej rzeczywistości zakupowej. Dla wielu osób jest to sposób na oszczędzanie w czasach wzrastających cen artykułów spożywczych.
źródło: MondayNews
foto: mat. redakcji