W ostatnich miesiącach kwestia rosnących cen produktów, którym towarzyszyły malejące gramatury produktów mimo braku zmiany ich opakowań, stała się ważnym tematem wśród polskich konsumentów. Okazuje się jednak, że nie jest to wyłącznie polski problem. Niemieckie organizacje wskazują na te praktyki widoczne na półkach krajowych sklepów.
Praktyka ta, choć znana od dawna, w obliczu rosnących cen coraz częściej przykuwa wzrok spostrzegawczych klientów, którzy podczas zakupów spożywczych kładą większy nacisk na oszczędność. Trudne warunki rynkowe z drugiej strony wpływają także na praktyki producentów w kwestii downsizingu, które to stają się coraz bardziej powszechne. Nie tylko w Polsce, ale także za granicą, zjawisko to wciąż zyskuje na znaczeniu.
Rekordowy poziom skarg niemieckich klientów
Centrala Konsumencka z Hamburga oraz Fundacja Warentest donoszą, że producenci coraz częściej decydują się na zwiększenie cen, oferując przy tym produkty w tych samych opakowaniach, ale o mniejszej gramaturze – przekazuje Deutsche Welle. Jak informują organizacje, liczba skarg niemieckich konsumentów osiągnęła rekordowy poziom.
Zmiany w zawartości opakowań produktów stają się coraz bardziej widoczne i dotkliwe dla konsumentów, a przykłady produktów objętych downsizingiem mnożą się. Mowa m.in. o marce kakao Suchard Express, która zdecydowała się na zmniejszenie wagi produktu z 500 do 400 gramów podnosząc przy tym cenę o 25%. Podobnie postąpiła marka Duschdas Sport zmniejszając pojemność żelu pod prysznic przy jednoczesnym wzroście ceny na poziomie 22%.
Gramatura w dół, cena w górę
Jak podaje DW, niechlubny tytuł "oszukańczego opakowania miesiąca" zyskał produkt od Johnson & Johnson. Płyn do płukania jamy ustnej Listerine mimo zmniejszonej gramatury zdrożał o ponad jedną trzecią.
Ekspertka z Fundacji Warentest, Ina Bockholt, podkreśla, że wiele z tych przykładów znacznie przekracza stopę inflacji. Centrala Konsumencka z Hamburga zauważa, że trend ten zyskuje na sile już od 2022 roku, a w drugiej połowie tego roku liczba przypadków tego typu znacznie wzrosła.
foto: stockadobe(WavebreakMediaMicro)