Były ostrzeżenia, jest i kara. Duży producent zapłaci za kryptoreklamę w social mediach

Były ostrzeżenia, jest i kara. Duży producent zapłaci za kryptoreklamę w social mediach

Olimp Laboratories to producent suplementów diety, który znany jest z licznych współprac prowadzonych z influencerami. Okazuje się, że wiele z nich było prowadzonych w sposób niezgodny z prawem. Teraz właściciel marki Olimp Nutritrion zapłaci 5-milionową karę. Ta dosięgnie także influencerów, którzy współpracowali w firmą.

Zasady oznaczania treści reklamowych dla influencerów były ważną osią ubiegłorocznych działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W wyniku wielomiesięcznych prac powstał obszerny kodeks rekomendacji, który miał raz na zawsze rozprawić się ze scamem oraz niejasnym oznaczaniem reklam w mediach społecznościowych. Okazuje się jednak, że niektórzy producenci mimo jasnych zasad zdecydowali się prowadzić nielegalne praktyki.

Właściciel marki Olimp Nutrition z zarzutami UOKiK

Jak podaje UOKiK, przeprowadzone postępowania potwierdziły zarzuty wobec spółki Olimp Laboratories oraz trojga współpracujących z nią influencerów. Okazuje się, że reklamodawca, czyli Olimp Laboratories, przedstawiał twórcom wytyczne dotyczące oznaczania treści reklamowych, które zdaniem UOKiK wcale nie wskazywały bezpośrednio na handlowy charakter publikacji.

Zdaniem Urzędu, w korespondencji z twórcami spółka zalecała nieujawnianie celu handlowego oraz stosowanie niejasnej dla użytkownika formuły, treści i formy promocji, bez wyraźnego wskazywania, że jest to reklama.

Jak wynika z analiz Urzędu, spółka płaciła za umieszczanie – zgodnie z dostarczonymi przez siebie wytycznymi – swoich produktów w postach oraz relacjach influencerów. Zalecała im przy tym stosowanie niejasnych oznaczeń materiałów reklamowych, m.in. odwołujących się wyłącznie do marki reklamodawcy @olimp_Nutrition_pl, nazw poszczególnych produktów lub anglojęzycznych zwrotów, jak #olimpad.

Wielomilionowa kara dla spółki. Zapłacą też twórcy

W wyniku postępowania prezes UOKiK nałożył na spółkę karę, której wysokość przekroczyła 5 mln zł. Kary nie ominęły także twórców internetowych.

W ramach prowadzonego postępowania zostały szczegółowo przeanalizowane współprace spółki Olimp Laboratories z Katarzyną Dziurską, Katarzyną Oleśkiewicz–Szubą oraz Piotrem Liskiem w zakresie usług promocyjno-reklamowych, świadczonych na ich kontach w serwisie społecznościowym Instagram. Zgodnie z decyzjami Prezesa UOKiK na objętych zarzutami twórców nałożona została łączna kara ponad 40 tys. zł.

Oznaczenia reklam w social mediach pod lupą UOKiK

Największa kara została nałożona na Piotra Liska, który zapłaci z tytułu złego oznaczania reklam 23 tys. zł. Katarzyna Dziurska otrzymała decyzję o karze w wysokości 16 tys. zł a Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba – 5 tys. zł.

Nie są to pierwsze kary, które UOKiK nałożył na internetowych twórców z uwagi na złe oznaczanie treści reklamowych w mediach społecznościowych. W czerwcu ub.r. zarzuty usłyszało sześciu innych influencerów. UOKiK nałożył na tych twórców w sumie 139 tys. zł kary.


foto: instagram.com/@kasia_dziurska

Reklama