„Gorzkie” czasy dla słodyczy – sprzedaż kategorii w Polsce spada

„Gorzkie” czasy dla słodyczy – sprzedaż kategorii w Polsce spada

Sytuacja na rynku słodyczy jest wyjątkowo dynamiczna. Z jednej strony widać spowolnienie rynku pod względem produkcji, co w dużym stopniu jest efektem spadku konsumpcji. To jest proces, który trwa już od wielu miesięcy i wynika z coraz wyższej inflacji w Polsce oraz spadającej siły nabywczej.

Dynamika sprzedaży kategorii słodyczy

Słodycze są nietypową kategorią – w dobie kryzysu ludzie często szukają czegoś słodkiego, żeby polepszyć sobie humor. Dlatego jeszcze na początku 2023 roku, czyli w pierwszym kwartale, słodycze miały całkiem pozytywną dynamikę sprzedaży. Jest to jednak wyjątek w całej kategorii FMCG. Natomiast już w drugim kwartale widać spadki – także w związku z bardzo wysoką zeszłoroczną bazą będącą efektem wojny w Ukrainie.

W ubiegłym roku Polacy kupowali wiele produktów zabezpieczając się, zwiększyły się też obroty w wyniku wydatków Ukraińców – zarówno uchodźców, którzy przyjeżdżali do Polski, jak również osób kupujących i wysyłających różnego rodzaju produkty do Ukrainy.

Słodycze są kategorią, która była mocno kupowana i wysyłana dla Ukraińców. Dlatego na podstawie danych sprzedażowych w tym roku widać pierwsze sygnały, że dynamika w słodyczach mocno spada.

Maciej Herman, dyrektor zarządzający Lotte Wedel

Przyszłość nie będzie słodka?

Jaka będzie przyszłość? Zdaniem Macieja Hermana, trudno w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie. Wynika to przede wszystkim z tego, że inflacja prawdopodobnie pozostanie na wysokim poziomie przez dłuższy czas. 

Podobne trendy widać także w segmencie marek własnych. Koszty produkcji marek własnych rosną tak samo mocno, jak marek producentów. Widać też falę przesuwania się konsumentów w kierunku tańszych produktów. Czyli zamiast produktów za 20 złotych – kupują produkty za 10 złotych, zamiast produktów za 5 zł – kupują produkty za 3 zł. Efektem są zmiany między kategoriami poszczególnych produktów, raczej nie między producentami.

Maciej Herman, dyrektor zarządzający Lotte Wedel

źródło: Newsroom
fot. AdobeStock

Reklama