W ostatnich trzech latach sprzedaż produktów roślinnych, a także roślinnych zamienników nabiału w Polsce wzrosła o 46,9% – tak wynika z danych GFK zebranych w okresie marzec 2022 - kwiecień 2023. Co istotne – coraz więcej osób sięga po takie wyroby. Najnowsze dane potwierdzają, że dotyczy to niemal 1/3 polskich gospodarstw domowych.
Dieta roślinna jest lubiana nie tylko przez wegan i wegetarian. Po bezmięsne produkty sięgają również osoby, których codzienne menu zawiera wyroby pochodzenia zwierzęcego. Wege jest świetną alternatywą i możliwością urozmaicenia codziennego menu. Nic więc dziwnego, że oferta takich produktów rośnie, a jednocześnie rośnie wartość sprzedaży.
Konsumenci, poszukując korzyści dla zdrowia, ciekawego smaku i różnorodności, szczególnie chętnie wybierają napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów. To tylko część oferty w kategorii roślinnej, która jest jedną z najszybciej rozwijających się na rynku spożywczym. Sprzyja temu rosnąca dostępność alternatyw dla produktów mlecznych.
Wzrost popularności w małych i średnich miastach
Jak podaje GFK, ponad 40% osób, które dołączyły do grona konsumentów kategorii roślinnej w Polsce to mieszkańcy małych i średnich miast (poniżej 200 tys. mieszkańców) – są to dane za okres kwiecień’22-marzec’23. Wśród najczęściej wybieranych produktów są natomiast napoje roślinne.
Instytut GFK wyliczył, że ostatnie 5 lat przyniosło rewolucję w segmencie produktów roślinnych. W 2018 r. spożycie ich potwierdzało 11,5% gospodarstw domowych w Polsce. Natomiast w ostatnim roku wynik ten sięgnął już 31,7%.
Wyjątkowy wzrost popularności potwierdzają również dane NielsenIQ. Według jego wyliczeń – rynek ten utrzymuje dwucyfrowe wzrosty. W ujęciu wartościowym odnotował wzrost o 17,2% rok do roku, z kolei w ilościowym – 14,7% rok do roku Danone za NielsenIQ (Panel Handlu Detalicznego, cała Polska (Food), okres MAT W26 2023, kategoria: produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan, klasyfikacja własna klienta).
Jak wskazuje instytut, najczęściej kupowane były napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów. Kategorie te łącznie generowały ponad 90% sprzedaży. Najbardziej popularnymi wariantami są napoje owsiane i migdałowe, łącznie stanowiące prawie 70% sprzedaży .
źródło: Danone
fot. AdobeStock