Produkty roślinne zwiększają sprzedaż – nowa ulubiona kategoria Polaków

Produkty roślinne zwiększają sprzedaż – nowa ulubiona kategoria Polaków

W ostatnich trzech latach sprzedaż produktów roślinnych, a także roślinnych zamienników nabiału w Polsce wzrosła o 46,9% – tak wynika z danych GFK zebranych w okresie marzec 2022 - kwiecień 2023. Co istotne – coraz więcej osób sięga po takie wyroby. Najnowsze dane potwierdzają, że dotyczy to niemal 1/3 polskich gospodarstw domowych. 

Dieta roślinna jest lubiana nie tylko przez wegan i wegetarian. Po bezmięsne produkty sięgają również osoby, których codzienne menu zawiera wyroby pochodzenia zwierzęcego. Wege jest świetną alternatywą i możliwością urozmaicenia codziennego menu. Nic więc dziwnego, że oferta takich produktów rośnie, a jednocześnie rośnie wartość sprzedaży.

Konsumenci, poszukując korzyści dla zdrowia, ciekawego smaku i różnorodności, szczególnie chętnie wybierają napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów. To tylko część oferty w kategorii roślinnej, która jest jedną z najszybciej rozwijających się na rynku spożywczym. Sprzyja temu rosnąca dostępność alternatyw dla produktów mlecznych.

Wiemy, że nie ma zdrowej żywności – a tym samym zdrowia – bez zdrowej planety. Chcemy pozytywnie wpływać na żywienie milionów Polaków, oferując wartościową żywność, która powstaje w poszanowaniu zasobów naturalnych. Dlatego systematycznie rozwijamy ofertę produktów roślinnych, będących ważnym elementem zbilansowanej diety. Jako lider rynku stale poszerzamy ofertę smacznych i wartościowych produktów roślinnych, a jednocześnie dbamy o to, by były one łatwo dostępne dla wszystkich konsumentów, co sprawi, że zmiana diety na bardziej roślinną będzie łatwiejsza.

Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój

Wzrost popularności w małych i średnich miastach 

Jak podaje GFK, ponad 40% osób, które dołączyły do grona konsumentów kategorii roślinnej w Polsce to mieszkańcy małych i średnich miast (poniżej 200 tys. mieszkańców) – są to dane za okres kwiecień’22-marzec’23. Wśród najczęściej wybieranych produktów są natomiast napoje roślinne. 

Instytut GFK wyliczył, że ostatnie 5 lat przyniosło rewolucję w segmencie produktów roślinnych. W 2018 r. spożycie ich potwierdzało 11,5% gospodarstw domowych w Polsce. Natomiast w ostatnim roku wynik ten sięgnął już 31,7%. 

Wyjątkowy wzrost popularności potwierdzają również dane NielsenIQ. Według jego wyliczeń – rynek ten utrzymuje dwucyfrowe wzrosty. W ujęciu wartościowym odnotował wzrost o 17,2% rok do roku, z kolei w ilościowym – 14,7% rok do roku Danone za NielsenIQ (Panel Handlu Detalicznego, cała Polska (Food), okres MAT W26 2023, kategoria: produkty roślinne – napoje roślinne i roślinne alternatywy dla jogurtów, deserów i śmietan, klasyfikacja własna klienta).

Jak wskazuje instytut, najczęściej kupowane były napoje i roślinne alternatywy dla jogurtów. Kategorie te łącznie generowały ponad 90% sprzedaży. Najbardziej popularnymi wariantami są napoje owsiane i migdałowe, łącznie stanowiące prawie 70% sprzedaży .

Dane rynkowe potwierdzają, że obecnie, już nie tylko mieszkańcy dużych miast sięgają po produkty roślinne. Bez wątpienia przyczynia się do tego wzrost świadomości w zakresie wpływu żywienia na zdrowie, ale także coraz większa dostępność produktów roślinnych. Nie trzeba być wegetarianinem czy weganinem, żeby wprowadzać je do swojej diety. To produkty dla każdego, kto poszukuje różnorodności. Warto podkreślić, że to także proste i łatwo dostępne rozwiązanie, pozwalające jeszcze bardziej zbilansować naszą dietę.

Marek Sumiła

źródło: Danone

fot. AdobeStock

Reklama