92% Polaków stara się unikać marnowania jedzenia, a 78% jest bardziej skłonnych do naprawiania sprzętów niż wymieniania ich na nowe. Te najnowsze dane z badania EY Future Consumer Index 2023 pokazują, że ekologiczne nawyki towarzyszą już zdecydowanej większości Polaków. Pozostaje jednak kluczowe pytanie – chodzi o środowisko czy oszczędność?
Konsumenci w trybie oszczędzania
Badanie EY Future Consumer Index 2023 wykazało, że aż 92% Polaków stara się unikać marnowania jedzenia, 86% recykluje produkty lub używa ich ponownie, a 78% bardziej skłonne jest do naprawiania sprzętów niż wymieniania ich na nowe. Choć dane te wyglądają bardzo obiecująco, to w praktyce może to oznaczać, że zrównoważone nawyki podejmowane są z pobudek ekonomicznych, a nie ekologicznych.
Deklaracje respondentów nie pozostawiają złudzeń. Cena jest ważnym czynnikiem dla konsumentów. Aż 82% z nich uważa produkty zrównoważone za zbyt kosztowne, a 65% twierdzi, że to właśnie wysoka cena hamuje ich przed zakupem.
Podobnie wygląda sytuacja z torbami zakupowymi. 91% ankietowanych w badaniu przyznało, że podczas robienia zakupów korzysta z własnych toreb. Podstawowe pytanie dotyczy jednak tego, czy robią, by nie produkować dodatkowego plastiku, czy też z chęci oszczędności.
Chodzi o doświadczenia konsumentów
Mimo tego wszystkiego konsumenci oczekują, że firmy podejmą aktywne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Aż 86% nabywców chce, aby firmy stały się liderami w dziedzinie zrównoważonej przyszłości, a 85% uważa, że dostawcy powinni spełniać wyśrubowane standardy w obszarze działań społecznych i środowiskowych.
Anna Olipra, CEO GlobalSM, podkreśla, że teraz, bardziej niż kiedykolwiek, firmy muszą skupić się na budowaniu pozytywnych doświadczeń dla klientów, dostarczając produkty, które choć częściowo spełniają ich wymagania. Wyzwanie polega na tym, że konsumenci deklarują jedno, a w rzeczywistości podejmują inne działania.
W kontekście dostosowania się do trendów zrównoważonego rozwoju, ważne jest również projektowanie doświadczeń klienta, szczególnie w przypadku zakupów stacjonarnych i interakcji z opakowaniami. Firmy muszą skupić się na projektowaniu opakowań, które nie tylko chronią produkt, ale także komunikują wartości marki i jej zaangażowanie w działania proekologiczne. Nowoczesne opakowania powinny być nie tylko estetyczne, ale także funkcjonalne, wielokrotnego użytku i łatwe do recyklingu.
foto: stockadobe(Andrii)