Polski rynek gastronomiczny, mimo trudności związanych początkowo z pandemią, a następnie inflacją, przeżywa dynamiczny wzrost, co potwierdzają najnowsze dane wywiadowni Dun & Bradstreet Poland. W pierwszym półroczu tego roku zanotowano niemal 2% wzrost liczby placówek i firm gastronomicznych.
Liczba lokali gastronomicznych w Polsce
Według danych Dun & Bradstreet Poland, na które powołuje się "Rzeczpospolita", podczas pierwszych sześciu miesięcy 2023 roku na polskim rynku pojawiło 1,7 tys. nowych punktów gastronomicznych. Oznacza to, że na koniec czerwca br. liczba wszystkich placówek i firm gastronomicznych w Polsce wyniosła 93,7 tys.
Choć liczba lokali gastronomicznych w Polsce rośnie rokrocznie już od pewnego czasu, to 2023 rok może okazać się wyjątkowy pod tym względem. Zgodnie z danymi Dun & Bradstreet Poland, na koniec 2020 roku liczba punktów gastro w Polsce wynosiła 86 tys. Rok później wzrosła do 89,2 tys., a po kolejnym roku – do 92 tys.
Jeśli tempo wzrostu z pierwszego kwartału utrzyma się także w drugiej połowie roku, to w grudniu br. liczba lokali gastronomicznych w Polsce może osiągnąć nawet 95,4 tys. Według przewidywań, w 2023 roku rynek restauracji będzie rósł w tempie 3,5%, czyli podobnym do lat poprzednich.
Mniejsza liczba zawieszonych działalności
Warto zaznaczyć, że pozytywne zmiany widoczne są również w statystykach dotyczących zawieszonych działalności gastronomicznych. Podczas pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku przedsiębiorcy zawiesili działalność w 1,8 tys. punktach gastronomicznych.
W porównaniu do całego roku 2022, w którym zawieszono aż 6,5 tysiąca punktów, obecne dane sugerują wyraźną stabilizację. Tomasz Starzyk cytowany przez "Rz" ocenia, że jeśli obecny trend utrzyma się, to liczba zawieszonych działalności wróci do poziomu sprzed pandemii, a nawet może być o połowę mniejsza niż na koniec grudnia 2022 roku.
Dynamiczny wzrost na rynku mobilnych punktów gastro
Poddając analizie polski rynek gastronomiczny wywiadownia Dun & Bradstreet Poland podzieliła placówek i firmy gastronomiczne na pięć rodzajów: lokale stałe, mobilne, katering, podawanie napojów i pozostałe.
Największy liczbowy wzrost nowych lokali odnotowano w przypadku lokali stałych, a więc w branży restauracyjnej, gdzie wyniósł on niemal tysiąc nowych punktów.
Co jednak ciekawe, w ujęciu procentowym najwyższą dynamiką wzrostu charakteryzował się w tym czasie rynek mobilnych punktów gastronomicznych, takich jak food trucki. Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet Poland zwrócił uwagę, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku liczba tego rodzaju punktów wzrosła o ponad 400, a więc o ponad 11% wobec 1,5% w przypadku restauracji.
Rynek gastronomiczny w Polsce – segmentacja
Według danych Dun & Bradstreet Poland liczba lokali i firm gastronomicznych ze względu na rodzaj kształtowała się na koniec czerwca 2023 roku na polskim rynku następująco:
- lokale stałe (59,7 tys.)
- lokale mobilne (4,9 tys.)
- katering (8,6 tys.),
- podawanie napojów (15,9 tys.),
- pozostałe (4,6 tys.).
Dane te pokazują, że polska branża restauracyjna przeżywa obecnie okres ożywienia, pomimo wyzwań związanych z pandemią, a następnie znacznym wzrostem kosztów prowadzenia działalności. Rozwój punktów mobilnych oraz redukcja zawieszonych działalności świadczą o pozytywnym trendzie na rynku.
foto: stockadobe(MNStudio)