Już w sierpniu 2022 roku pisaliśmy o drożejących wydatkach na zakupy szkolne, kiedy te wynosiły średnio 347 zł na jednego ucznia. Wówczas mówiliśmy o rocznym wzroście na poziomie 14 zł. Tegoroczny odczyt okazał się dużo bardziej szokujący.
Według wyników najnowszego badania Barometr Providenta, w 2023 roku średnio na wyprawkę szkolną Polacy 802,80 zł. Kwota ta praktycznie podwoiła się względem deklaracji z ubiegłego roku. Powodem tak gigantycznego wzrostu nie jest wyłącznie inflacja.
Wyprawka szkolna droższa o ponad 100%
Najwięcej na swoje pociechy zamierzają wydać mężczyźni (średnio 930 zł), choć w przypadku kobiet wydatki te również zdecydowanie odbiegają od średniej z 2022 roku (średnio 706 zł). W badaniu niemal połowa Polaków kompletujących wyprawkę szkolną dla swojego dziecka, przyznała, że chce zmieścić się w budżecie między 201 a 500 zł, natomiast co trzeci ankietowany na ten cel przeznaczy kwotę między 501 a 1000 zł.
Karolina Łuczak z Provident Polska przyznaje, że tegoroczny wzrost kosztów wyprawki możemy powiązać z kilkoma czynnikami. Z jednej strony jest to oczywiście inflacja, która wpłynęła na ceny artykułów szkolnych. Jak jednak zaznacza, nie jest to jedyny trop.
Polacy nie chcą już używanych rzeczy?
W tym roku rodzice i opiekunowie zamierzają rzadziej sięgać po tzw. produkty z drugiej ręki. Mowa m.in. o podręcznikach. Jeszcze rok temu co dziesiąty rodzic decydował się na zakup tak wielu używanych elementów wyprawki jak to możliwe. W tym roku wskazało tak zaledwie 3,2% ankietowanych. "Natomiast odsetek badanych, którzy kupują używane i nowe rzeczy w podobnych proporcjach utrzymał się na podobnym poziomie niecałych 40%" – dodaje Karolina Łuczak.
W związku z tym deklarowane przez Polaków znacznie większe wydatki na wyprawkę szkolną mogą być także spowodowane ich świadomą decyzją dotyczącą zakupu nowych rzeczy, których ceny siłą rzeczy są znacznie wyższe.
Sezon odświeżania elektroniki
Dodatkowo na 100% skok wydatków na wyprawkę szkolną wpłynąć mógł również fakt, że wielu opiekunów i rodziców planuje w tym roku skompletować sprzęt elektroniczny dla swoich pociech. "Dla co trzeciego respondenta był on w tym roku najkosztowniejszy. To wzrost o 13,5 p.p. w stosunku do ubiegłego roku" – wyjaśnia Karolina Łuczak.
Nadal jednak największym obciążeniem finansowym dla większości, bo ponad 52%, rodziców i opiekunów pozostają podręczniki. Równie kosztowne są nowe ubrania dla dzieci, na co wskazało 49,1% respondentów.
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1002 dorosłych Polaków, w lipcu 2023 r.
foto: stockadobe( Degimages)