Polska notuje nieprawdopodobny wzrost produkcji borówek

Polska notuje nieprawdopodobny wzrost produkcji borówek

Nie ma wielu owoców, które mogłyby poszczycić się tak imponującym wzrostem produkcji i eksportu w Polsce jak borówka wysoka, nazywana potocznie borówką amerykańską. Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) donosi, że owoc ten to obecnie jeden z głównych "superowoców" uprawianych w Polsce, zyskujący uznanie nie tylko na krajowym rynku, ale także poza granicami Polski.

Polska wiceliderem w produkcji borówki amerykańskiej

Polska zajmuje drugie miejsce w Unii Europejskiej, tuż za Hiszpanią, pod względem produkcji borówki amerykańskiej – donosi PIE. Zbiory tego owocu w ciągu ostatniej dekady wzrosły aż pięciokrotnie. W 2022 roku osiągnęły poziom 64 tysięcy ton, wobec zaledwie 13 tysięcy ton w 2013 roku.

Dynamiczny wzrost eksportu borówki

Niewątpliwie wyjątkowy sukces borówki widać także za pośrednictwem dynamicznego wzrostu eksportu tego owocu. Dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny pokazują, że w latach 2013-2022 polscy eksporterzy dostarczyli na rynki zagraniczne blisko 100 tysięcy ton borówek.

W samym 2022 roku eksport borówki osiągnął wartość 107,3 miliona euro, co zgodnie z danymi Eurostatu stanowi 16,5% całkowitej wartości unijnego eksportu tego owocu. Tym samym Polska zajęła drugie miejsce w Unii Europejskiej, ustępując jedynie Holandii.

Największy wzrost wartości eksportu borówki amerykańskiej odnotowano w 2020 roku, kiedy niemal podwoił się osiągając poziom 87,7 mln euro, wobec 47,2 mln euro rok wcześniej. 

Polska borówka na zagranicznych rynkach

Jak podaje PIE, polska borówka znalazła swoich zagranicznych odbiorców w aż 38 krajach na całym świecie. Wśród nich pierwsze miejsce zajmują Niemcy odpowiadający za ponad 38% udziałów w wartości eksportu. Kolejne pozycje zajmują kolejno Wielka Brytania (17,2%), Holandia (6,5%) oraz Szwecja (6,1%).

Eksperci z PIE prognozują dalszy wzrost eksportu borówki w kolejnych latach. "Skala wzrostu eksportu będzie jednak zależeć od popytu na ten owoc na rynku krajowym, bowiem jego konsumpcja w Polsce i na świecie stale rośnie. Perspektywicznymi rynkami wydają się być kraje Azji Południowo-Wschodniej i pozostałe kraje europejskie" – podsumowują autorzy tygodnika.


Foto: StockAdobe( Andrzej Michaluk)

Reklama