Inspekcja przeprowadziła kontrole w 10 sieciach. Nieprawidłowości w co trzecim sklepie

Inspekcja przeprowadziła kontrole w 10 sieciach. Nieprawidłowości w co trzecim sklepie

Błędnie wskazywany kraj pochodzenia, brak informacji o produkcie, a nawet obecność szkodników... Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) zakończyła kontrole świeżych owoców i warzyw w sklepach należących do 10 sieci handlowych. Nieprawidłowości wykryto w ponad jednej trzeciej placówek. 

Szef resortu rolnictwa, Robert Telus, poinformował o wynikach przeprowadzonej kontroli podczas konferencji prasowej. W sumie weryfikacji poddano 69 sklepów w 16 województwach, które funkcjonują w ramach 10 różnych sieci handlowych. Kontrole IJHARS skupiały się na jakości oraz znakowaniu świeżych produktów. Łącznie kontroli poddano ponad 6,8 tys. kg towaru. 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Co trzeci sklep z nieprawidłowościami

W wyniku kontroli 69 sklepów, inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości w 34,8% placówek. Łącznie kontrolą objęto – w zakresie wymagań jakościowych oraz znakowania – 415 partii świeżych owoców i warzyw, o masie 6825,89 kg,  w tym 173 partie papryki o masie 1645,91 kg.

Kraj pochodzenia nieznany

Najwięcej stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyło znakowania produktów, gdzie łącznie zakwestionowano 45 partii owoców i warzyw. 

Niemal co trzecia z zakwestionowanych partii świeżych owoców i warzyw była nieprawidłowo oznakowana w zakresie informacji o kraju pochodzenia. "To sytuacja trudna do zaakceptowania nie tylko z perspektywy przepisów prawa, lecz także z perspektywy konsumentów, którzy chcą i powinni być świadomi tego, co wkładają do koszyka z zakupami" – skomentował podczas konferencji Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Wśród najczęstszych błędów znajdowało się:

  • brak informacji o klasie jakości - 17 partii,
  • błędnie wskazany kraj pochodzenia np. RPA zamiast Grecja - 13 partii,
  • brak informacji o odmianie w przypadku szczegółowych norm handlowych - 3 partie,
  • brak informacji o kraju pochodzenia - 2 partie,
  • wskazanie więcej niż jednego kraju pochodzenia na wywieszce, co mogło wprowadzać w błąd konsumentów np. Włochy/Polska - 2 partie,
  • całkowity brak oznakowania opakowań -2 partie,
  • masa netto niezgodna z deklaracją - 2 partie.

Podczas kontroli inspekcja szczególnie skupiła się na kontroli papryki, z uwagi na obecny sezon na to warzywo. Wykryte nieprawidłowości obejmowały m.in. brak informacji o klasie jakości, błędnie wskazany kraj pochodzenia, brak cech identyfikacyjnych pakującego/wysyłającego oraz brak wywieszki w miejscu sprzedaży. 

Jakość warzyw i owoców

Poza znakowaniem świeżych warzyw i owoców, IJHARS sprawdziło także jakość oferowanych towarów. Ocena jakości świeżych owoców i warzyw wykazała mniej nieprawidłowości niż w przypadku znakowania. Jednakże nadal występują problemy z niespełnieniem wymagań minimalnych dla niektórych produktów.

Dokładnie mowa o 11 partiach (czyli 2,7% skontrolowanych), w przypadku których stwierdzono nieprawidłowości. Te dotyczyły głównie sałaty, rzodkiewki, winogron, kapusty pekińskiej, papryki czerwonej i brokuła.

Podczas kontroli stwierdzono w ich przypadku m.in. niespełnienie wymagań minimalnych, czyli np. utratę jędrności i świeżości, pomarszczoną skórkę, zasuszoną łodygę. Poza tym kontrolerzy zauważyli także obecność szkodników oraz uszkodzenie mechaniczne produktu czy nawet objawy zepsucia lub gnicia.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami IJHARS przewiduje zastosowanie sankcji przewidzianych prawem wobec podmiotów, które wprowadziły do obrotu produkty niespełniające wymagań jakościowych i znakowania. 


foto: stockadobe(SHOTPRIME STUDIO)

Reklama