Rośnie odwiedzalność centrów handlowych. Wzrost napędza rozrywka i gastronomia

Rośnie odwiedzalność centrów handlowych. Wzrost napędza rozrywka i gastronomia

Maj 2023 okazał się być dobrym miesiącem dla centrów handlowych w Polsce, które odnotowały znaczący wzrost obrotów, przewyższając ogólnokrajowe trendy handlu detalicznego. Rozwój sektora jest również widoczny w większej ilości odwiedzających galerie, co potwierdzają dane z PRCH.

Centra handlowe radzą sobie dobrze

W maju obroty najemców wzrosły o 3,8% w porównaniu z majem poprzedniego roku. Warto zauważyć, że wynik ten przewyższa ogólnokrajowy wzrost sprzedaży detalicznej w cenach bieżących, który zgodnie z danymi GUS wyniósł w tym okresie 1,8%. 

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, (PRCH) komentując wyniki, zwraca uwagę na wpływ czynników makroekonomicznych, takich jak wysoka inflacja, która może wpływać na siłę nabywczą Polaków i w efekcie na wyniki handlu. Mimo tego, jak zaznacza, centra handlowe nadal notują lepsze wyniki niż inne sektory handlu.

Polacy wrócili do rozrywki poza domem

Analizując dane PRCH z podziałem na kategorie najemców, widzimy największy wzrost obrotów w przypadku segmentu rozrywka, który wyniósł w tym czasie blisko 16%. Do kategorii tej zaliczają się kina, kluby fitness, sale zabaw dla dzieci czy kręgielnie, które, jak widać po danych, cieszą się rosnącym zainteresowaniem klientów.

W maju dobre wyniki odnotowała także gastronomia, notując wzrost obrotów o ponad 11%. W tej kategorii mieszczą się strefy gastronomiczne, tzw. food courty, restauracje, kawiarnie, cukiernie czy lodziarnie. Kategoria mody również zanotowała wzrost, choć nieco mniejszy, wynoszący 2,6% w stosunku do maja 2022 roku.

Odwiedzalność na plusie

Nie tylko obroty, ale także ilość odwiedzających centra handlowe wykazuje tendencję wzrostową. Wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index) mierzący liczbę klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, w maju 2023 r. wzrósł o 2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Wskazuje to na rosnące zainteresowanie ludzi odwiedzaniem galerii handlowych i korzystaniem z ich oferty.

Współczynnik konwersji, który określa średnie wydatki klienta podczas pojedynczej wizyty w galerii, również wykazał wzrost o 1,7% w porównaniu z rokiem poprzednim.


foto: stockadobe(bilanol)

Reklama