Sprzedaż detaliczna w czerwcu. Znamy najnowsze dane GUS

Sprzedaż detaliczna w czerwcu. Znamy najnowsze dane GUS

GUS opublikował najnowsze dane o sprzedaży detalicznej w Polsce. Czerwcowy odczyt zwiastuje pewne oznaki poprawy dla branży handlu detalicznego w Polsce.

W czerwcu odnotowano co prawda spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 4,7% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim, ale jednocześnie jest to już drugi miesiąc z rzędu, w którym tempo spadku wydaje się zwalniać. W maju br. spadek wyniósł 6,8%, co wskazuje na powolne wyhamowanie negatywnego trendu.

Sprzedaż detaliczna w czerwcu 2023 roku

W porównaniu z majem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 0,9% – podaje GUS. Częściowo może być to wynikiem wzrostu wynagrodzeń, które po raz pierwszy od dawna realnie wzrosły przewyższając inflację. To ważna informacja, ponieważ poprzednio wzrost wynagrodzeń nie wyprzedzał wzrostu cen, co mogło oddziaływać na spadki konsumpcji. 

Choć tempo spadku sprzedaży detalicznej hamuje, analitycy banku Pekao SA wciąż zwracają uwagę na wyzwania, które branża musi stawić czoła. "Konsument wraca z dalekiej podróży, ale się nie spieszy" – komentują analitycy i zauważają, że w drugim kwartale 2023 roku konsumpcja prywatna nadal nie osiągnęła poziomów z pierwszego kwartału. 

 

Struktura sprzedaży detalicznej

Według danych GUS, spadek sprzedaży w czerwcu 2023 roku był szczególnie odczuwalny w placówkach zajmujących się handlem prasą, książkami oraz pozostałą sprzedażą w wyspecjalizowanych sklepach, a także w sklepach zajmujących się handlem meblami, rtv i agd, które zanotowały odpowiednio 16,6% i 14,4% spadku sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim. Nieco lepiej radziły sobie jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi, które odnotowały spadek sprzedaży o 3,8%.

Dane te wyglądają inaczej w perspetywie miesiąc do miesiąca. W czerwcu br. w porównaniu do maju odnotowano odbicie w sprzedaży paliw, żywności, odzieży, obuwia i tekstyliów. Niestety, wyniki sprzedaży dóbr trwałych nie są tak pozytywne.

Źródło: Bank Pekao/twitter.com

Foto: StockAdobe(seventyfour)

Reklama