Przemyślana strategia marketingowa oparta na klasycznym marketing-mixie i czterech podstawowych narzędziach może przynieść firmom przewagę konkurencyjną na rynku – przyznaje Kamil Gębski, dyrektor marketingu części alkoholowej w Grupie Maspex, podczas rozmowy w ramach cyklu Market Focus.
Budowanie przewagi konkurencyjnej
Podczas rozmowy Kamil Gębski podkreślił istotę budowania przewagi na różnych poziomach, w tym: produktu, ceny, dystrybucji oraz komunikacji. Jak przyznał, skupienie się na jednym z elementów marketing-mixu, na przykład dystrybucji, może zapewnić firmie duży udział rynkowy w krótkim okresie.
Zdaniem Kamila Gębskiego długoterminowa strategia budowania przewagi konkurencyjnej wymaga nieco innego spojrzenia na klasyczny marketing-mix.
Kamil Gębski podkreślił przy tym, że różne sektory rynku FMCG mogą wymagać odmiennego podejścia do strategii marketingowej. Branża alkoholowa, z racji swojej specyfiki, może na przykład potrzebować bardziej wyszukanego podejścia do ceny, promocji i komunikacji.
Zmiana reguł gry w branży alkoholowej
Polska jest jednym z największych rynków wódek w Unii Europejskiej. Jak jednak zaznacza Kamil Gębski, przez długi czas kategoria ta była konserwatywna i mało innowacyjna.
W związku z tym, jak wyjaśnia Gębski, w branży alkoholowej można wykorzystywać wiele tzw. "quick-winów", które są znane i odnoszą sukcesy w innych kategoriach FMCG. Jak dodał, chodzi o wiele możliwości rozwoju i zmian na bardzo różnych poziomach.
"Innowacje w produktach można wprowadzać na wielu poziomach – na poziomie jego składu, opakowania, a także konceptu i historii" – wyjaśnił zwracając przy tym także uwagę na zmiany zachodzące na poziomie zachowań konsumenckich.
Zrozumienie i wykorzystanie zmieniających się preferencji konsumentów stanowi kluczowy element strategii marketingowej w branży alkoholowej. Przyszłość tej branży z pewnością zależy od zdolności do innowacji i elastycznego dostosowania się do zmieniających się trendów.
Rozmowa odbyła się w ramach cyklu Market Focus, którego organizatorami są portal wiadomoscispozywcze.pl, ogólnopolski branżowy miesięcznik HURT & DETAL oraz firma Blue Fox.
Foto: Kamil Gębski, dyrektor marketingu w Grupie Maspex (mat. redakcji)