Jak budować długofalową przewagę? Rozmowa z Kamilem Gębskim z Grupy Maspex

Jak budować długofalową przewagę? Rozmowa z Kamilem Gębskim z Grupy Maspex

Przemyślana strategia marketingowa oparta na klasycznym marketing-mixie i czterech podstawowych narzędziach może przynieść firmom przewagę konkurencyjną na rynku – przyznaje Kamil Gębski, dyrektor marketingu części alkoholowej w Grupie Maspex, podczas rozmowy w ramach cyklu Market Focus.

Budowanie przewagi konkurencyjnej

Podczas rozmowy Kamil Gębski podkreślił istotę budowania przewagi na różnych poziomach, w tym: produktu, ceny, dystrybucji oraz komunikacji. Jak przyznał, skupienie się na jednym z elementów marketing-mixu, na przykład dystrybucji, może zapewnić firmie duży udział rynkowy w krótkim okresie.

W Polsce był taki moment, gdzie wystarczyło zainwestować dużo w bycie w dyskoncie i dzięki temu już miało się duży udział rynkowy. Dawało to więc krótkookresową przewagę w pewnym obszarze.

Kamil Gębski, dyrektor marketingu części alkoholowej w Grupie Maspex

Zdaniem Kamila Gębskiego długoterminowa strategia budowania przewagi konkurencyjnej wymaga nieco innego spojrzenia na klasyczny marketing-mix. 

Patrząc długookresowo, trzeba spojrzeć na cały marketing-mix i w każdym z tych obszarów starać się znaleźć swoje możliwe przewagi – czyli na przykład jakie mamy przewagi w produkcie albo co możemy mieć w swojej ofercie produktowej.

Kamil Gębski

Kamil Gębski podkreślił przy tym, że różne sektory rynku FMCG mogą wymagać odmiennego podejścia do strategii marketingowej. Branża alkoholowa, z racji swojej specyfiki, może na przykład potrzebować bardziej wyszukanego podejścia do ceny, promocji i komunikacji. 

Zmiana reguł gry w branży alkoholowej

Polska jest jednym z największych rynków wódek w Unii Europejskiej. Jak jednak zaznacza Kamil Gębski, przez długi czas kategoria ta była konserwatywna i mało innowacyjna.

W związku z tym, jak wyjaśnia Gębski, w branży alkoholowej można wykorzystywać wiele tzw. "quick-winów", które są znane i odnoszą sukcesy w innych kategoriach FMCG. Jak dodał, chodzi o wiele możliwości rozwoju i zmian na bardzo różnych poziomach.

"Innowacje w produktach można wprowadzać na wielu poziomach – na poziomie jego składu, opakowania, a także konceptu i historii" – wyjaśnił zwracając przy tym także uwagę na zmiany zachodzące na poziomie zachowań konsumenckich.

Jesteśmy w bardzo fajnym momencie w Polsce, bo Polacy wchodzą teraz w tryb konsumpcji bardziej wyszukanych. Podstawowe potrzeby są już zaspokajane i teraz coraz większa staje się grupa konsumentów, która pozwala sobie na rzeczy "ekstra", na ryzyko, na spróbowanie czegoś innego. 

Kamil Gębski

Zrozumienie i wykorzystanie zmieniających się preferencji konsumentów stanowi kluczowy element strategii marketingowej w branży alkoholowej. Przyszłość tej branży z pewnością zależy od zdolności do innowacji i elastycznego dostosowania się do zmieniających się trendów.

Rozmowa odbyła się w ramach cyklu Market Focus, którego organizatorami są portal wiadomoscispozywcze.pl, ogólnopolski branżowy miesięcznik HURT & DETAL oraz firma Blue Fox.


Foto: Kamil Gębski, dyrektor marketingu w Grupie Maspex (mat. redakcji)

Reklama