Zerowa akcyza na cydr? Krok milowy w rozwoju branży! Producenci komentują

Zerowa akcyza na cydr? Krok milowy w rozwoju branży! Producenci komentują

Cydr miał być sposobem na wykorzystanie znacznych zapasów jabłek, które pozostały w Polsce na skutek rosyjskiego embarga. Po chwilowym boomie kategoria ta nieco osłabła. Teraz ma szansę na nowo rozwinąć się w polskiej przestrzeni gospodarczej. A to za sprawą zerowej stawki akcyzy na cydr.

Szansa na rozwój

We współpracy z branżą trwają ministerialne prace nad obniżeniem stawki akcyzy na cydr. Produkt ten ma dzięki temu szansę na rozwój. Obecnie jego możliwości są bowiem ograniczone. Temat przybliża sama branża, która chce wpłynąć na wzrost popularności produktu wśród polskich konsumentów.

Zerowa stawka akcyzy dla cydru to krok milowy w rozwoju tej kategorii w Polsce. Cydr funkcjonuje pod ogromną presją piwa, które posiada niższą akcyzę i znacznie niższe koszty produkcji. Dodatkowo konkurencyjność piwa wzrasta, ponieważ może ono być reklamowane, a cydr nie, nawet jeśli posiada taką samą zawartość alkoholu.

Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group

Ekspert zwraca uwagę, że obecny podział kategorii nie jest przejrzysty. Ato może działać na niekorzyść całego segmentu i jego promocji.

Niestety, w kategorii piwa dużą grupę stanowią produkty udające cydr, ale nie wykorzystujące surowca, jakim jest jabłko. Należy podkreślić, że nasz kraj jako potentat w produkcji tych owoców musi dbać o zagospodarowanie surowca na rodzimym rynku. W Polsce mamy najwyższy udział soku w cydrze spośród krajów UE - jest to minimum 60%, co gwarantuje wykorzystanie polskiego jabłka.
Zerowa stawka podatku spowoduje, że cydr będzie mógł konkurować z piwem, co jednocześnie zwiększy zapotrzebowanie na rodzime owoce i tym samym będzie wspierać polskich sadowników.

Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group

We współpracy z rządem

Prace nad obniżeniem akcyzy na cydr był zapowiadane od lat. Były jednak odkładane w czasie. Obecnie temat wrócił do oficjalnego planu pracy ministerstwa odpowiedzialnego za ten wątek.

Jako ZP PRW udało nam się przekonać ustawodawcę, aby dodał cydry aromatyzowane do Ustawy Winiarskiej w 2022 roku, dzięki czemu cydr po wielu latach spadku wrócił na ścieżkę wzrostu.
Warianty smakowe są popularne we wszystkich kategoriach alkoholi, dlatego tak ważnym dla rozwoju cydru było włączenie go do tej kategorii. Jeżeli dodamy obecnie zerową stawkę akcyzy na cydr, będzie to gwarantować rozwój kategorii w Polsce, o co jako największy w Europie producent jabłek powinniśmy już dawno zadbać.

Jakub Nowak, prezes firmy JNT Group

Polski cydr to promocja polskich wyrobów

Zaangażowanie w rozwój kategorii cydru może, zdaniem branży, wpłynąć na pozytywną promocję polskich wyrobów za granicą. Producenci zwracają uwagę na wysoką jakość cydru wytwarzanego w Polsce

Niewątpliwie obniżenie stawki akcyzy na cydr do zera przyczyni się do znacznego zagospodarowania polskich jabłek przez rodzimych producentów. Członkowie ZP PRW od lat zabiegali o szeroką promocję cydrów. Wielkość produkcji naszych sadowników daje Polsce 3. miejsce na świecie.
Naturalnym i oczywistym kierunkiem zagospodarowania dobrych jakościowo jabłek jest produkcja cydru. Warto podkreślić, że polskie cydry charakteryzują się znacznie wyższym udziałem owoców niż cydry produkowane w większości krajów europejskich.

Grzegorz Bartol, wiceprezes firmy Bartex

Jak dodaje przedstawiciel firmy Bartex – brak obowiązku oznaczania znakami skarbowymi akcyzy to także ukłon w kierunku małych, lokalnych wytwórców, dla których otrzymanie wszelkich zezwoleń stanowiło wyzwanie logistyczne.

Jak wskazuje Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – zerowa akcyza połączona ze zniesieniem obowiązku banderolowania, da szansę polskim producentom cydru na konkurowanie z zagranicznymi koncernami.

Jesteśmy przekonani, że w Polsce cydr może stać się napojem narodowym. Mamy ku temu wszelkie warunki i warto wykorzystać ten potencjał.
Dałoby to możliwość wykorzystania znacznych ilości krajowych jabłek i przyczyniłoby się do rozwiązania problemu ich nadprodukcji.
Miniony rok pokazał, że cydry preferuje coraz więcej konsumentów. Cydr cieszył się dwukrotnie szybszym tempem rozwoju wartości sprzedaży, aniżeli alkohole ogółem. Konsumentom odpowiada jego niskoalkoholowy, lekki charakter, zgodny z aktualnymi trendami obserwowanymi nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

 


fot.: materiały własne redakcji

Reklama