Bardziej ekologicznie i wygodnie: e-commerce zmienia rynek opakowań

Bardziej ekologicznie i wygodnie: e-commerce zmienia rynek opakowań

Od kilku lat kanał sprzedaży internetowej prężnie rozwija się i zdobywa nowych odbiorców. Trend ten wzmocniła pandemia, ale jej zakończenie nie osłabiło sektora.

Mimo słabej koniunktury całej światowej gospodarki, sprzedaż online odnotowuje stały wzrost, choć nie jest już on tak dynamiczny jak na przełomie 2020 i 2021 roku.

Zmiany w podejściu do zakupów i ich formy rozwinęły nie tylko sprzedaż internetową, ale też wiele segmentów, które są z nią związane. Chodzi tu m.in. o wykorzystywane technologie, logistykę i rynek opakowań.

Ekologicznie i wygodnie

Rozwój wiąże się zawsze ze wzrostem wymagań. W przypadku e-commerce urosły nie tylko oczekiwania klientów, ale też producentów. Nie bez znaczenia miał też trend proekologiczny, który zmienił podejście do produkcji i skupił uwagę wszystkich na wpływie, jaki gospodarka wywiera na planetę.

Hasłem przewodnim zmian stała się optymalizacja. Zarówno w kwestii logistyki, jak też opakowań. Atrakcyjność paczki została postawiona na równi z jej proekologicznością. 

Aby sprostać różnorodnym potrzebom rynku e-commerce, zarówno wiodący dystrybutorzy opakowań, jak i operatorzy logistyczni poszerzyli swoją ofertę o innowacyjne rozwiązania. 

Personalizacja w duchu eko

Potrzeby konsumentów mogą się różnić. Różnią się też dostępne surowce i możliwości produkcyjne producentów. Opakowania muszą zatem wypełniać potrzeby i możliwości obu stron. Jednocześnie powinny być tworzone w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem.

Mimo dążenia do jak najniższych kosztów przesyłki, odpowiadając na oczekiwania konsumentów, e-sklepy coraz częściej decydują się na rozwiązania, które są przede wszystkim estetyczne, i pozwalają na właściwą prezentację zawartości, np. pudełka fasonowe,

Jarosław Kamiński, Prezes RAJA Polska

Bezpieczeństwo, atrakcyjność, wydajność i wygoda. To tylko część cech jakie powinno posiadać współczesne opakowanie. Przedsiębiorcy w branżach urodowej, modowej, wyposażenia wnętrz itp. chcą, aby przyjemnością było już samo otwieranie paczki z ich produktami. Stąd rosnąca popularność bibuł, naklejek, wstążek, ekologicznej rafii i ozdobnych sznurków. 

Sklepy wysyłkowe chętnie decydują się też na spersonalizowane materiały opakowaniowe np. taśmy klejące z nadrukiem, które pozwalają na wyróżnienie marki i są ciekawym elementem brandingu.

Jarosław Kamiński

Elastyczne dopasowanie

Wygląd i funkcjonalność opakowania ma też wpływ na operatorów logistycznych. Dopasowywanie rozmiaru opakowania, a także jego materiału do konkretnego towaru to nie tylko wygoda dla klienta, ale też możliwość bardziej ekonomicznego transportu.

Klienci liczą, że będziemy pakować ich towar w idealnie skrojone na wymiar pudełka. Aby sprostać tym oczekiwaniom, zainwestowaliśmy w różnego rodzaju rozwiązania automatyczne, które przycinają tekturę i modelują potrzebny kształt i rozmiar pudełka, nawet w przypadku niestandardowych potrzeb. Z kolei inna maszyna przycina gotowe kartony na wysokość zawartości.

Szymon Mikołajczak, Senior Business Development Director w FM Logistic Central Europe

Oba te rozwiązania sprawiają, że gotowe przesyłki są doskonale dopasowane do tego co się w nich znajduje. Jak wynika z opracowanego przez FM Logistic raportu “Automatyzacja magazynów: katalizator wydajności biznesu”, zastosowane na etapie pakowania rozwiązania automatyczne pomogły poprawić współczynnik wypełnienia pojazdu o 30 proc. 

Przygotowując paczki dla klientów dbamy o to, aby nie wozić powietrza. Pozwala nam to finalnie zmieścić więcej paczek na palecie, a później w naczepie ciężarówki, a to natomiast oznacza mniejszą liczbę transportów i generuje korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne.

Katarzyna Sidor International Transport Director CE w FM Logistic

Drugie życie opakowania 

Opakowanie, które nie nadaje się do ponownego wykorzystania, zdecydowanie traci w oczach klienta. W przypadku zakupów online jest to mocno powiązane z możliwością zwrotu towaru, co też ma kluczowe znaczenie. Dlatego coraz powszechniej spotyka się opakowania mające dwa miejsca do zaklejenia pakunku. Dzięki temu, kiedy chcemy zwrócić paczkę, po prostu używamy dodatkowego paska z klejem, bez konieczności samodzielnego sklejania opakowania. To pozwala też dać drugie życie opakowaniu.

Klient dostaje paczkę i ta paczka musi współgrać z jego oczekiwaniami co do produktu. Musi być estetyczna i wygodna. W tym przypadku drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenie już nie będzie.

Szymon Mikołajczak z FM Logistic Central Europe

źródło: informacja prasowa

fot.: materiały prasowe