Inflacja hamuje. Ale czy to koniec z drożyzną?

Powolne hamowanie inflacji może dawać optymistyczną wizję przyszłości. Ale zjawisko to nie wpłynie w najbliższym czasie na spadek cen. Rynek nadal będzie borykać się z drożyzną.

Czerwiec był już kolejnym miesiącem w którym odnotowano spadek inflacji. Jak podaje GUS, wstępny odczyt wskaźnika CPI wyniósł 11,5%. Co istotne – w ujęciu miesięcznym ceny w Polsce drugi raz z rzędu nie rosły. Ale też nie spadały.

50 zł drożej niż rok temu

Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła o ponad 50 zł w porównaniu do danych z ubiegłego roku. Chcąc przedstawić to w procentach, koszyk złożony z produktów najtańszych był droższy o 20% natomiast zestaw najdroższych produktów wzrósł o 26%. 

Jak zwykle najdroższy pozostaje kanał e-commerce. Za zakupy online trzeba było zapłacić o ponad 100 zł więcej niż w najtańszej sieci. W ciągu ostatniego roku doświadczaliśmy wyjątkowego skoku cen produktów tłuszczowych. Kategoria ta doczekała się w ostatnim czasie wyhamowania. W ciągu ostatnich miesięcy najbardziej zauważalny jest wzrost cen w kategorii dodatków.

Jak podkreślają eksperci ASM, rynkowe prognozy wskazują, że w kolejnych miesiącach inflacja będzie nadal się obniżać. Z kolei za kilka miesięcy może osiągnąć poziom jednocyfrowy.

Wakacje powitały klientów wysokimi cenami. Mimo, że na papierze i w oficjalnych danych GUS inflacja spada, to w sklepach klienci nadal mają do czynienia z drożyzną. Z naszej najnowszej analizy wynika, że cena podstawowych zakupów spożywczych wzrosła rok do roku o ponad 50 zł. Jeszcze bardziej widoczne jest to w przypadku zestawu najtańszych produktów. W ujęciu rocznym jego cena wzrosła o 20%, natomiast cena najdroższego koszyka wzrosła aż o 26%. Te wzrosty są niestety widoczne przy sklepowych kasach i stąd wciąż wysokie wartości na paragonach. Naszym zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci handlowe będą prowadzić aktywną politykę cenową, możliwe są różnego rodzaju wakacyjne promocje, które mają zwiększać sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów.

Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency

E-konsumenci płacą więcej

W czerwcu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery. Jak wskazuje badanie, za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,17 zł, czyli aż o 43% więcej niż w najtańszych sklepach stacjonarnych.

W ujęciu rocznym kanał ten podrożał o 100 zł na podstawowym koszyku zakupowym. 

Gdzie najtaniej?

Wśród sieci stacjonarnych najtańsze zakupy w czerwcu 2023 roku można było zrobić w Auchan. W sklepach tych średni koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 241,28 zł. Jak wskazują badacze, to o 0,54 zł, czyli o 0,22% mniej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan. 

Kolejną siecią w zestawieniu był Lidl, gdzie zakupy kosztowały odpowiednio o 10,84 zł więcej. Podium zamyka Biedronka, gdzie koszyk kosztował o 13,86 zł więcej w porównaniu do Auchan.

W porównaniu z ubiegłym rokiem największy wzrost, tj. na poziomie 28,83% odnotowano w sieci Netto, w którym średnia cena wzrosła o 72,00 zł. Badanie autorskiego koszyka zakupowego wykazało również, że w czerwcu 2023 r. najtańsze zakupy można było po raz kolejny zrobić w dyskontach: 281,52 zł.

Olej? Cukier? Kawa? Za co zapłacimy najwięcej?

ASM w badaniu analizuje nie tylko ceny w poszczególnych sieciach, ale też w kategoriach produktowych. Kumulacja czynników gospodarczych i geopolitycznych sprawiła, że musieliśmy borykać się w ostatnim roku z kolosalnymi podwyżkami masła czy oleju.

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów rok do roku pokazuje, że w czerwcu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii badanych produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. 

Co więcej w siedmiu grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (42,71%) ponownie odnotowano w kategorii dodatków. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że chemia domowa i kosmetyki podrożały o 26,25%, produkty sypkie o 24,87%, a słodycze o 22,06%. 

Kategoria produktów tłuszczowych zaskoczyła dynamiką…

…ale w pozytywny sposób. W każdej z analizowanych grup produktów ceny się zmieniły. Najmniejszą różnicę w porównaniu do poprzedniego miesiąca stwierdzono w przypadku produktów tłuszczowych (w czerwcu 2023 r. były one droższe o 7,46%).

Spośród 40 analizowanych produktów, najtańsza z sieci – Auchan – oferowała aż 25 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasowały się sieci Lidl i Dino z 4 produktami z najniższymi cenami. W sklepach Biedronka i Selgros Cash & Carry znalazły się po 2 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI, Intermarche, Kaufland, Netto i Makro Cash & Carry oferowano po jednym najtańszym produkcie.

Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w czerwcu br. znaleźć w kanale e-grocery. Tuż za nim znalazły się sklepy Netto (7 produktów), a dalej: E.Leclerc (5 produktów), Carrefour, Intermarche, POLOmarket (po 3 produkty), Dino (2 produkty) oraz ALDI, Biedronka i Kaufland z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych. 


fot.: materiały własne redakcji

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc, Intermarché) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
 

Reklama