Zaczęło się. UOKiK stawia pierwsze zarzuty związane z dyrektywą Omnibus

Zaczęło się. UOKiK stawia pierwsze zarzuty związane z dyrektywą Omnibus

Po sześciu miesiącach od wprowadzenia przepisów dyrektywy Omnibus, która nakłada na przedsiębiorców dodatkowy obowiązek informacyjny w przypadku komunikowania promocji, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wystawił pierwsze zarzuty.

"Jasno zapowiadałem, że po etapie sprawdzania i wyjaśniania, jeśli w dalszym ciągu będą występowały nieprawidłowości, to spotkają się one z reakcją po stronie organu" – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, przedstawiając pierwsze cztery firmy, którym postawiono w tej sprawie zarzuty. 

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z INFORMACJAMI Z RYNKU:

Obserwuj nas w Google News

Pierwsze kary za złe oznaczanie ceny

Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo są pierwszymi przedsiębiorcami, którzy usłyszeli zarzuty związane z nieprzestrzeganiem zasad dyrektywy Omnibus. Jak wyjaśnia Urząd, komunikując promocje, mogli oni wprowadzać konsumentów w błąd i naruszać ich zbiorowe interesy. 

Zarzuty dotyczą m.in. niepodawania najniższej ceny obowiązującej 30 dni przed wprowadzeniem obniżki bądź informowania o niej w sposób nieczytelny, nieuwzględniania w aktualnej promocji odniesienia do tej ceny, stosowania filtrów i prezentacji ofert nieodnoszących się do niej i niekonsekwentnego używania innych punktów odniesienia.

To pierwsze zarzuty Prezesa UOKiK dotyczące tego, jak rynek dostosował się do nowych wymagań dotyczących informowania o promocjach cenowych. Urząd weryfikuje także inne obowiązki wynikające ze zmienionego prawa. Każdej ze spółek grozi teraz 

Wiele postępowań w toku

Od momentu wejścia w życie nowych przepisów, UOKiK monitoruje rynek zarówno tradycyjny, jak i e-commerce. Od tego czasu wystosowanych zostało ponad 60 wystąpień miękkich dotyczących zasad prezentowania obniżek, w toku jest 12 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Prezes Urzędu wydał również wyjaśnienia dla przedsiębiorców.

Jak podaje Urząd, znaczna część przedsiębiorców po wystąpieniach Prezesa UOKiK oraz przedstawionych wyjaśnieniach zmieniła nieuczciwe praktyki. Niektórzy jednak nadal starają się prezentować swoje promocje jako atrakcyjniejsze, niż są one w rzeczywistości.


Foto: Unsplash

Reklama