Mimo rosnących cen, wciąż są kategorie, na których Polacy nie chcą oszczędzać – wykazała analiza zachowań konsumenckich. Co więcej, towary premium są kupowane chętniej, ale tylko jeśli za ich zakupem stoi wiarygodna obietnica. W czasach kryzysu na znaczeniu zyskuje wiarygodność marki i zbudowana z klientem relacja. To część z wniosków płynących z najnowszej edycji badania Meaningful Brands.
To flagowe badanie Havas, w którym agencja od 15 lat sprawdza jak marki wpływają na nasze życie pod względem produktowych funkcjonalności, dobrobytu konsumenta i kontrybucji do społeczeństwa. Najnowsza fala badania pokazuje narodziny konsumenta "ekonom-JA", który w obliczu globalnego kryzysu ekonomicznego oczekuje od marek bezpośredniej, indywidualnej pomocy.
Konsument ekonom-JA
Głównym wnioskiem płynącym z najnowszej fali badania są narodziny konsumenta "ekonom-JA". Nie oznacza to, że przestaliśmy przejmować się tak zasadniczymi wartościami jak środowisko i sprawiedliwość społeczna – wręcz oczekujemy od marek, aby w tym temacie zrobiły więcej.
Natomiast, w czasach coraz to nowszych wyzwań, braku stabilności i rosnących kosztów życia ludzie szukają wśród marek bezpośredniej, indywidualnej pomocy. Konsumenci deklarują, że odczuwają kryzys i widzą jego skutki w ich codziennym życiu. Są przytłoczeni otaczającą rzeczywistością i oczekują, że marki będą ich wspierać w trudnych czasach.
"Aktywny wybór" wciąż ma znaczenie
Większość konsumentów chce kupować marki, które wspierają jakiś cel. Jednocześnie jednak jest niska wiara w to, że markom faktycznie zależy na społeczeństwie, a nie tylko na ich zysku.
Badanie pokazało, że wwracamy uwagę na te marki, które przynoszą nam szczęście i radość. Są dla nas zdrowe oraz sprawiają, że nasze życie jest łatwiejsze, mniej skomplikowane i przystępniejsze. A jeśli chodzi o społeczeństwo i środowisko – patrzymy w kierunku brandów, które przejmują pozycję inspirującego lidera, a nie stawiają się w centrum i kreują siebie samych na bohaterów.
Benefity personalne na pierwszym miejscu
Tegoroczna edycja raportu wykazała rosnące znaczenie benefitów personalnych, czyli tych odpowiedzialnych za osobistą relację z marką i realizację potrzeb psychologicznych konsumenta.
Szczególnie zwraca się na atrybuty typu: ułatwia mi życie, sprawia, że czuję się żywy, czy pomaga mi wyrazić siebie.
Żyjemy w erze, w której brand purpose wciąż ogrywa ważną rolę, ale sam cel musi być zakorzeniony w codziennym życiu konsumenta. Jest to era, w której pomoc innym w odnalezieniu radości i ułatwienia życia jest równie ważna co ratowanie planety. Zdrowa i szczęśliwa jednostka jest podstawą dobrze działającego społeczeństwa.
Meaningful Brands Index
Badanie meaningful Brands posługuje się unikatową, zastrzeżoną prawnie miarą siły marki – Meaningful Brands Index. Dzięki temu możliwe jest policzenie na ile dany brand ma dla konsumentów znaczenie, pozwala także zidentyfikować obszary, w które można zaangażować konsumenta. Marki, które są oceniane jako meaningful osiągają o wiele wyższe wyniki w intencji zakupu.
Jak wyjaśnia Biegalski, to czasy kryzysu, paradoksalnie, bywają najlepszym momentem na rozwój marki i zbudowania szczerej relacji z konsumentem. "Do tego potrzebne są jednak mierzalne wskaźniki i jasna strategia jak je podwyższać. Dlatego cieszymy się, że w nasze ręce trafił raport Meaningful Brands, który pozwoli nam obiektywnie sprawdzić rolę jaką pełnią marki naszych klientów dla walczących z kryzysem konsumentów" – dodaje.
Badanie Meaningful Brands 2023 zostało przeprowadzone na wiosnę 2023 r. i obejmuje dane od ponad 91 tys. respondentów z 10 globalnych rynków: Meksyk, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Hiszpania, Francja, Niemcy, Włochy, Indie, Chiny i Australia.
Foto: StockAdobe(Nomad_Soul)