Opakowanie i etykieta alkoholu odgrywają ważną rolę nie tylko w przypadku eksponowania marki, ale także w wywoływaniu odpowiednich emocji u klientów. Jednak nie wszyscy są świadomi tego, że w tworzeniu opakowań ograniczają ich konkretne wymogi prawne.
Spis treści:
Etykieta na alkoholu – wymogi prawne
W przypadku napojów spirytusowych, etykieta musi pełnić funkcję informacyjną. Zgodnie z przepisami, informacje obowiązkowe na etykiecie to:
- nazwa przewidziana w przepisach,
- informacja o tym, czy produkt zawiera substancje powodujących alergie lub reakcje nietolerancji,
- ilość netto produktu wyrażona w jednostkach objętości,
- data minimalnej trwałości dla napojów z zawartością alkoholu do 10%,
- warunki przechowywania lub użycia (jeśli dotyczy),
- kraj lub miejsce pochodzenia,
- instrukcje dotyczące właściwego użycia,
- zawartość alkoholu dla napojów o zawartości powyżej 1,2% objętości.
Informacje na etykiecie powinny również zawierać dane identyfikujące numer partii produkcyjnej oraz nazwę podmiotu wprowadzającego alkohol do obrotu.
Dozwolona objętość alkoholu
W Unii Europejskiej określono zakres objętości sprzedawanego alkoholu, który jest wyrażony w mililitrach. Na przykład, produkty spirytusowe muszą mieścić się w przedziale od 100 ml do 2000 ml.
- Jednak producenci mają do wyboru tylko 9 nominalnych objętości: 100, 200, 350, 500, 700, 1000, 1500, 1750 oraz 2000 ml.
- W przypadku win niemusujących, dopuszczalne pojemności to: 100, 187, 250, 375, 500, 750, 1000 oraz 1500 ml.
Jak wyjaśnia Remigiusz Zdrojkowski z XBS PRO-LOG S.A., firmy zajmującej się logistyką alkoholi, "jeżeli dystrybutor chce sprowadzać alkohol w innych pojemnościach niż określone w przepisach, może podczas odprawy celnej oświadczyć, że alkohol nie będzie przeznaczony do sprzedaży detalicznej". Opakowania takie mogą być wykorzystywane wyłącznie w sektorze HoReCa, pod warunkiem spożycia w miejscu lokalu.
Akcyza na alkohol
To jednak nie wszystko. Dodatkowo należy pamiętać o akcyzie. Prawo określa dozwolone formaty opakowań oraz sposób ich banderolowania.
W przypadku nietypowych opakowań, które nie mają kontaktu z opakowaniem zewnętrznym, takich jak tuba, gift box, zestaw prezentowy lub skrzynka, znaki akcyzy nakładane są przeważnie bezpośrednio na produkt. W celu zastosowania takiego nietypowego opakowania, producent musi jednak uzyskać zgodę Ministra Finansów.
Wniosek w tej sprawie należy złożyć przed sprowadzeniem opakowań z alkoholem, a zgoda Ministra Finansów jest ważna na stałe, nie wymaga powtarzania procesu dla każdej kolejnej partii.
Wymogi prawne dotyczące opakowania alkoholu i etykiety mają na celu zapewnienie konsumentom odpowiednich informacji o produkcie oraz ochronę ich interesów. Zapewniają one spójność i jednolitość na rynku oraz umożliwiają identyfikację i kontrolę jakości oferowanych napojów alkoholowych.
Foto: StockAdobe(Dusko)