Alibaba rozszerza swoją obecność na europejskim rynku e-commerce, wprowadzając swoją popularną platformę Tmall. Zapowiedź tego kroku została złożona przez prezesa firmy, Michaela Evansa, podczas konferencji Viva Tech w Paryżu.
Kolejna platforma od właściciela AliExpress w Europie
Tmall to platforma zakupowa do tej pory działająca głównie w Chinach, która na tym rynku skupiała się na sprzedaży zagranicznych marek. Teraz przygotowuje się do podboju europejskiego rynku. Evans ujawnił, że firma obecnie prowadzi projekt pilotażowy w Hiszpanii, który ma na celu stopniowe rozszerzenie usług na całą Europę.
Ten ważny dla Alibaby krok jest częścią większej strategii giganta. Przypomnijmy, że do tej pory firma skupiała się w Europie na rozwoju platformy zakupowej AliExpress, która zyskała popularność dzięki sprzedaży towarów z Chin. Jednak długie czasy dostawy stanowiły słabość tego modelu, próbującą być rekompensowaną konkurencyjnymi cenami.
Tmall – jak będzie działała nowa platforma Alibaby?
W przeciwieństwie do AliExpress, Tmall w Europie ma skupić się na sprzedaży lokalnych marek dla lokalnych klientów. Co za tym idzie, Alibaba zyska tym samym możliwość bezpośredniego konkurowania z takimi platformami jak Amazon.
Nie jest jednak jasne, jak ta inicjatywa będzie powiązana z istniejącymi usługami AliExpress.
Europa ważnym rynkiem dla chińskiego giganta
Podczas konferencji prezes Alibaby przyznał, że Europa jest dla firmy priorytetem. Jak podaje Reuters, właściciel AliExpress zapowiedział w marcu br. plan podziału działalności na sześć jednostek w celu zapewniania większej autonomii i szybszego podejmowania decyzji. Podziałowi ulega także e-commercowa działalność Alibaby – na tę obejmującą krajowe rynki grupy oraz zagraniczny e-commerce.
AliExpress w Polsce
Należąca do Alibaby platforma AliExpress zyskuje popularność także w Polsce. Według danych zebranych w ramach badania Media Panel w maju 2023 roku platformę odwiedziło w sumie ponad 8,245 mln użytkowników pozycjonując ją na trzeciej pozycji w rankingu (za Allegro i MediaExpert).
Także Alibaba inwestuje w ten biznes w Polsce. W 2021 roku chiński gigant m.in. otworzył pierwszy samodzielny hub logistyczny AliExpress w Polsce, a należąca do grupy spółka Cainiao rozszerzyła współpracę z Pocztą Polską. Co więcej, w kraju stale pojawiają się także automaty paczkowe AliExpress.
Foto: Unsplash