Pandemia była jedynie początkiem transformacji zachowań konsumenckich. Wysoki poziom inflacji utrzymujący się od wielu miesięcy sprawia, że Polacy nie tylko odczuwają skutki wzrostu cen, ale także podejmują konkretne działania by się przed nimi chronić.
Agencja Mindshare postanowiła sprawdzić, jakie nowe nawyki zakupowe zaczęli wykształcać konsumenci w czasie pandemii, a także co zmieniło się w tym aspekcie wskutek inflacji. Wnioski są zaskakujące!
Inflacja gorsza od pandemii?
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez agencję w 2020 roku, a więc w momencie najtwardszych obostrzeń, pandemia była odczuwalna dla 55% Polaków. W przypadku inflacji wynik jest zdecydowanie wyższy. Według raportu "Monitoring zmian w stylu życia" autorstwa Mindshare, inflacja dotyka obecnie aż 71% Polaków.
Wysoka inflacja wpływa również na konkretne zachowania konsumentów. Według wyników badania, 66% dokładniej planuje zakupy (wobec 46% podczas pandemii). Niejednokrotnie wybierają także produkty przecenione lub z wyprzedaży (62%), a oszczędzanie przekłada się także na lepsze planowanie posiłków i zdrowsze odżywianie (53% badanych, w stosunku do 32% w 2020 roku).
Pandemia wpłynęła na inny aspekt zakupów
O ile wysoka inflacja w Polsce w znacznym stopniu zmieniła nawyki zakupowe Polaków związane z oszczędzaniem i racjonalizacją potrzeb, o tyle pandemia "uderzyła" w miejsce zakupów. Polacy byli wówczas zmuszeni do tego, by przenieść swoje życie do sfery online.
Jak podaje Mindshare, trendem, który utrzymuje się od przeszło 3 lat są również konsumpcja filmów i seriali w internecie (38% badanych) oraz e-wizyty lub konsultacje telefoniczne z lekarzem, z których obecnie korzysta blisko połowa Polaków (48% badanych).
Co więcej, przez ostatnie 3 lata Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na swoje zdrowie, zarówno fizyczne (65% vs 45% w 2020 roku), jak i psychiczne (53% vs 35% w 2020 roku).
Podsumowanie
Wyniki badania Mindshare pokazują, że Polacy w pewnym stopniu adaptują swoje zwyczaje i nawyki do zmian, jednak ich troska o zdrowie psychiczne może sugerować, że nie odbywa się to z łatwością. Funkcjonowanie w ciągłej niepewności powoduje, że wychodzenie z sytuacji wywołanych licznymi kryzysami (pandemia, wojna, inflacja) ze względu na częstotliwość ich występowania może przychodzić Polakom z coraz większą trudnością.
Ponadto wskaźniki ufności konsumenckiej raportowane przez GUS , wykazują tendencję wzrostową, jednak jest ona coraz wolniejsza i nie zbliża się do poziomu sprzed pandemii.
Foto: StockAdobe(stokkete)