Rynek cydru w Polsce: Kategoria walczy o swoją pozycję. Czy przetrwa konkurencję piwa?

Rynek cydru w Polsce: Kategoria walczy o swoją pozycję. Czy przetrwa konkurencję piwa?

Po latach stagnacji i dramatycznych spadków, sprzedaż cydru w końcu zaczęła rosnąć, otwierając nowe perspektywy dla branży winiarskiej. Zmianą, która wpłynęła na rozwój tej kategorii było niedawne zezwolenie na produkcję cydrów o smakach innych niż jabłkowy. Polska Rada Winiarstwa, reprezentująca interesy branży, podkreśla, że mimo tych pozytywnych sygnałów, nadal istnieją bariery prawne, które utrudniają rozwój cydru.

Rynek cydru w Polsce 2023

Według danych przedstawionych przez NielsenIQ, wartościowo sprzedaż cydru rośnie dwukrotnie szybciej niż sprzedaż alkoholi ogółem. Jak dodaje Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NielsenIQ, "wzrostami sterują przede wszystkim rosnące ceny, ale w przeciwieństwie do alkoholi ogółem, których wielkość sprzedaży maleje, cydry wychodzą obronną ręką".

Obok wpływu cen, ulepszenia w dystrybucji oraz możliwość wprowadzenia nowych smaków cydru przyczyniły się do odwrócenia negatywnego trendu na rynku cydrów. Jak wyjaśnia Anna Wagner, w ubiegłym roku Polacy wypili o 25 tys. litrów więcej cydru, a sprzedaż w sezonie letnim wzrosła o 9,4%.

Cydry nadal są jednak kategorią niszową, która stanowi jedynie 0,12% udziałów w wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w Polsce.

Cydr już nie tylko z jabłek. Ważna zmiana prawa dla rynku

Przepisy prawne odgrywają kluczową rolę w rozwoju rynku cydru – wskazuje Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Zmiana prawa, która umożliwiła produkcję cydrów o różnych smakach oraz wyłączenie cydrów zawierających do 5% alkoholu z podwyżek akcyzy, przyczyniła się do tego, że cydry radzą sobie znacznie lepiej niż większość innych alkoholi.

Ubiegłoroczna zmiana prawa spowodowała skokowy wzrost zainteresowania cydrem. W branży alkoholowej warianty smakowe stanowią znaczącą część biznesu. To daje kategorii ogromny potencjał, ponieważ po warianty smakowe cydrów chętnie sięgają nowe grupy konsumentów: kobiety i młodzi ludzie 20+. Po latach stagnacji i trudnej walki z piwami cydropodobnymi to ogromny sukces, acz niestety wciąż sytuacja cydrów jest daleka od idealnej.

Jakub Nowak, prezes firmy JNT

Jak dodaje prezes JNT, zmiana przepisów to "ogromny sukces" po latach stagnacji i trudnej walki, jednak jego zdaniem sytuacja cydrów w dalszym ciągu jest daleka od idealnej.

Produkty cydropodobne zalewają polski rynek

Polska, będąc największym producentem jabłek w Europie i trzecim na świecie, ma ogromny potencjał na rynku cydru. Jednak polscy producenci tego trunku borykają się z różnymi problemami.

"Przepisy prawne faworyzujące piwo, promują potężną konkurencję ze strony browarów. Krajowy rynek jest dosłownie 'zalany' produktami cydropodobnymi. Oryginalny cydr, w takich warunkach, jest praktycznie bez szans" – zaznacza Polska Rada Winiarska. 

Pod nazwą „napój piwny” produkuje się w Polsce produkty cydropodobne na bazie piwa, które są bezpośrednią konkurencją dla cydrów. Warto podkreślić, że w innych krajach, te same marki są sprzedawane jako cydry, gdyż na całym świecie,  tylko nie w Polsce, cydr funkcjonuje na takich samych zasadach jak piwo. 

Jakub Nowak, prezes firmy JNT

Nowak zwraca uwagę na dwa istotne ograniczenia prawne, które postawiono cydrom. W Polsce cydru nie można reklamować, w przeciwieństwie do konkurencyjnych produktów cydropodobnych, sprzedawanych jako napoje piwne. Co więcej, napoje piwne można sprzedawać w sklepach poza półką alkoholową, co pozwala na ich ekspozycję w dogodnych miejscach na terenie punktów sprzedaży, które dla cydrów są niedostępne.

"Jest to sytuacja paradoksalna, bo piwo niejednokrotnie ma większą zawartość alkoholu niż cydr" – dodaje prezes firmy JNT.

Jakie prognozy dla polskiego rynku cydru?

Zdaniem Magdaleny Zielińskiej, prezes ZP PRW, kategoria cydrów ma potencjał, ale potrzebuje zdjęcia pewnych barier prawnych.

Zdecydowanie warto, żeby decydenci przyjrzeli się ograniczającym warunkom prawnym, w jakich funkcjonuje dziś cydr, zauważyli szanse, jakie stwarzają aktualne trendy i dali możliwość jego dalszemu rozwojowi. Oznaczałoby to także szanse dla polskiego sadownictwa i przemysłu sokowniczego.

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa

"Analitycy przewidują, że globalnie rynek cydru będzie rósł w kolejnych latach 3-6 % rok do roku. Rośnie zainteresowanie cydrami ze względu na ich lekki, niskoalkoholowy i owocowy charakter, w pełni zgodny z aktualnymi trendami. Który kraj, jak nie Polska, powinien wykorzystać tę możliwość i postawić na cydr" – podsumowuje prezes ZP PRW.

Co to jest cydr?

W związku z tym, że na rynku pojawia się wiele produktów cydropodobnych na bazie piwa, warto wiedzieć, jaka jest definicja cydru. Zgodnie z nią cydr to alkoholowy napój fermentowany, który powstaje z soku jabłkowego.

Produkcja cydru polega na fermentacji alkoholowej soku jabłkowego przy udziale drożdży. Warto podkreślić, że polskie cydry charakteryzują się wyższym udziałem owoców, zwłaszcza soku jabłkowego, w porównaniu do większości cydrów produkowanych w innych krajach europejskich. To istotna gwarancja jakości i autentyczności.

Cydr można spożywać jako samodzielny napój, podobnie jak wino, albo używać go jako składnika w koktajlach. Warto zaznaczyć, że cydr różni się od innych napojów alkoholowych, takich jak piwo o smaku jabłkowym, które może zawierać dodatki sztuczne i aromatyczne substancje, a nie powstaje poprzez fermentację soku jabłkowego. Aby rozróżnić oryginalny cydr od innych produktów, zawsze warto sprawdzić etykietę i skład.

Ile procent ma cydr?

Zgodnie z definicją cydru, oryginalny cydr powinien być napojem alkoholowym o zawartości alkoholu wynoszącej od 1,2% do 8,5%.


Foto: StockAdobe(nrqemi)

Reklama