Pogoda w kwietniu nie sprzyjała zakupom w sklepach małoformatowych. Zgodnie z najnowszymi danymi CMR, liczba transakcji z napojami gazowanymi czy wodami była o około 6% niższa niż przed rokiem. Podobne spadki dotknęły kategorię piw. Sezonowe zachwiania nie zmieniają jednak trendu, zgodnie z którym kolejny miesiąc z rzędu rośnie średnia wartość jednorazowych zakupów.
Polacy kupują mniej. Mimo tego za zakupy płacą więcej
Średnia wartość jednorazowych zakupów w marcu 2023 r. wynosiła już 23,16 zł, czyli aż o 13% więcej niż przed rokiem, mimo iż średnia liczba opakowań w koszyku była o 4% niższa niż przed rokiem (i aż o 26% niższa niż trzy lata wcześniej, czyli w pierwszych tygodniach pandemii) – podaje CMR.
Spadek ilości kupowanych produktów w małych sklepach wynika z tego, że Polacy szukają lepszych cen w innych formatach sklepów. Jak podaje CMR, w kwietniu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, spadki sprzedaży dotyczyły wielu podstawowych produktów, których ceny w ostatnim czasie znacznie wzrosły. Według danych CMR, w kwietniu spadki w przeliczeniu na kilogramy lub liczbę opakowań wynosiły w zależności od kategorii od 10 do 20%.
Wiosenne opóźnienie w sklepach
Na wyniki sprzedażowe w sklepach małoformatowych przełożyła się także kwietniowa pogoda. W pierwszej połowie miesiąca było chłodno, co nie sprzyjało zakupom napojów czy piwa.
Jak podaje CMR, liczba transakcji z napojami gazowanymi czy wodami była o około 6% niższa niż przed rokiem. Podobne spadki dotknęły kategorię piw – klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2023 r. kupili o 7% litrów piwa mniej niż rok wcześniej, przy czym największe spadki odnotowały piwa mocne, których ceny wzrosły najbardziej.
Coraz szersza półka z piwami bezalkoholowymi
Znacznie lepiej radzą sobie natomiast piwa bezalkoholowe, dostępne w coraz większej liczbie wariantów i smaków – w kwietniu br. ich sprzedaż w przeliczeniu na litry była o 3% większa niż przed rokiem.
Widząc potencjał kategorii, detaliści chcą oferować coraz większy wybór bezalkoholowych trunków z pianką. W kwietniu piwa 0,0% stanowiły już 20% oferty piwnej w przeciętnym sklepie małoformatowym. Mimo tego, ich udział w wartości sprzedaży kategorii piwnej w dalszym ciągu pozostaje niewielki – w kwietniu 2023 r. wyniósł niespełna 4%.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Foto: mat. redakcji (wiadomoscispozywcze.pl)