Polski rynek reklamy online odnotował w 2022 roku imponujący wzrost, osiągając rekordową wartość przekraczającą 6,85 mld zł. Dynamiczny wzrost o 9,9% w porównaniu z poprzednim rokiem przyczynił się do stabilizacji rynku, który powrócił do poziomu sprzed pandemii. Dane z badania wydatków na reklamę internetową AdEx za ubiegły rok przynoszą optymistyczne informacje dla branży.
Raport AdEx 2022: Reklama online na drodze do stabilizacji i wzrostu
Rok 2022 był szczególnie trudny ze względu na początek wojny w Ukrainie i wysoki poziom niepewności wśród przedsiębiorców. Jak wynika z danych AdEx, mimo tego rynek reklamy online utrzymał niemal 10% dynamikę wzrostu – tym samym wracając do poziomu wzrostu z 2019 roku, kiedy wyniosła ona 11%.
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, komentując dane za ubiegły rok zaznaczył, że polski rynek dołączył do grona dojrzałych i stabilnych rynków europejskich, jeżeli chodzi o wydatki na reklamę online.
Najwięcej na reklamę wydaje handel i branża FMCG
Podobnie jak w 2021 roku, także w 2022 roku handel odpowiadał za największy udział wydatków na reklamę w Internecie, zajmując 20%, wobec 19% rok wcześniej. Na kolejnych pozycjach w rankingu znalazły się takie branże jak: komputery i AV (10%), telekomunikacja (9%) czy media, książki, CD, DVD oraz żywność (po 7%).
Co ciekawe, cały segment FMCG (rozumiany jako zagregowane dane dla branży żywność, napoje i alkohole, higiena i pielęgnacja, chemia gospodarcza) odpowiadał w tym czasie za 19% udziałów w wydatkach na reklamę online.
Tort reklamowy w 2022 roku
Dominującym formatem reklamy online nadal pozostaje reklama graficzna, obejmująca statyczne displaye oraz wideo, które w 2022 roku stanowiły 45% udziału rynkowego. W tym czasie odnotowała prawie 7% wzrostu, z wideo online jako głównym motorem napędowym. SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, stanowił prawie jedną trzecią rynku reklamy online i również odnotował wzrost na zbliżonym poziomie.
Wzrosty zanotowano we wszystkich kluczowych kanałach sprzedaży reklamy online, takich jak programmatic, urządzenia mobilne i media społecznościowe. Ogólny obraz rynku reklamy online nie uległ istotnym zmianom w porównaniu do poprzednich lat.
Badanie IAB AdEx jest cyklicznym projektem realizowanym przez IAB Polska we współpracy z PwC od 2007 roku. W badaniu uwzględnione są główne firmy internetowe, choć nie obejmuje ono pełnej skali wydatków reklamowych ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku.
Foto: StockAdobe(David)