Eurocash pokazał wyniki za I kw. Odnotowano najwyższy wynik EBITDA od dekady

Eurocash pokazał wyniki za I kw. Odnotowano najwyższy wynik EBITDA od dekady

Łączne skonsolidowane przychody Grupy Eurocash sięgnęły w I kwartale 2023 roku blisko 7,59 mld zł i były o ponad 16% wyższe niż przed rokiem – poinformowała spółka w komunikacie kwartalnym. W tym czasie EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła niemal 53 mln zł, co czyni ten wynik najlepszym dla I kw. od ponad 10 lat.

Wyniki finansowe Grupy Eurocash I kw. 2023

Grupa Eurocash uzyskała 1,02 mld zł zysku brutto na sprzedaży, wobec 909 mld zł przed rokiem, co oznacza 12,2% wzrost. W tym czasie marża brutto na sprzedaży wyniosła 13,44%, wobec 13,92% rok wcześniej. 

Jak podała firma, skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wypracowana przez Grupę Eurocash w pierwszych trzech miesiącach tego roku wyniosła prawie 166 mln zł (+10% r/r), natomiast EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła prawie 53 mln zł (+31% r/r). To najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad 10 lat. 

Mimo słabszego otoczenia rynkowego, na poziomie EBITDA Grupa Eurocash wypracowała najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad dziesięciu lat. Początek tego roku to okres wysokiej inflacji oraz spadku sprzedaży detalicznej w cenach stałych.

Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash

Mimo dobrego wyniku, Eurocash odnotował w I kw. stratę netto na poziomie 49,7 mln zł wobec 50,3 mln straty rok wcześniej.

Na koniec marca 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15.536 placówek, tj. o 32 więcej niż na koniec 2022 roku. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie. 

Hurt wygenerował ponad 5,5 mld zł sprzedaży

W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez Grupę Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku przekroczyła 5,5 mld zł i była o 18% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. EBITDA segmentu hurtowego w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 161 mln zł, co oznacza wzrost o 10% r/r.

Jak wyjaśnia firma, niewielkie obniżenie rentowności do 2,9% w tym obszarze jest odzwierciedleniem rosnących kosztów wynagrodzeń, energii, a także inwestycji w uatrakcyjnienie cen w aktywnej dystrybucji.

Sprzedać detaliczna w Grupie Eurocash

Sprzedaż segmentu detalicznego w pierwszym kwartale tego roku sięgnęła 1,83 mld zł i była o 10% wyższa niż w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku. W podobnym tempie rosła sprzedaż detaliczna LFL w sklepach „Delikatesy Centrum”, natomiast w salonikach Inmedio wzrost sprzedaży LFL sięgnął 26% r/r. 

EBITDA segmentu detalicznego w minionym kwartale wyniosła 52 mln zł i była na zbliżonym poziomie rok do roku (+1% r/r). W otoczeniu wysokiej inflacji i rosnącej wrażliwości konsumentów na ceny, Grupa Eurocash intensyfikuje działania marketingowe i negocjacyjne, aby uatrakcyjnić ofertę produktów i ich ceny w sklepach. 

Frisco i Duży Ben

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 210 mln zł, co oznacza wzrost o 25% r/r, głównie dzięki rozwojowi e-supermarketu Frisco oraz dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben. 

Sprzedaż Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, w omawianym okresie wyniosła 109 mln zł (+12% r/r), przy wzroście wartości koszyka zakupowego do 319 zł (z 285 zł w pierwszym kwartale 2022 roku). Liczba aktywnych klientów Frisco wzrosła w ciągu roku o 5% do 91 tysięcy. 

Sieć Duży Ben na koniec marca tego roku liczyła już z kolei 338 sklepów wobec 305 na koniec 2022 roku oraz 204 rok wcześniej. Sprzedaż sieci w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 53% r/r do 82 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie 16% r/r. Dodatnią rentowność w omawianym okresie, tradycyjnie najsłabszym kwartale w roku, osiągnęły 74 sklepy Duży Ben. 


Foto: mat. prasowe

Reklama