Łączne skonsolidowane przychody Grupy Eurocash sięgnęły w I kwartale 2023 roku blisko 7,59 mld zł i były o ponad 16% wyższe niż przed rokiem – poinformowała spółka w komunikacie kwartalnym. W tym czasie EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła niemal 53 mln zł, co czyni ten wynik najlepszym dla I kw. od ponad 10 lat.
Wyniki finansowe Grupy Eurocash I kw. 2023
Grupa Eurocash uzyskała 1,02 mld zł zysku brutto na sprzedaży, wobec 909 mld zł przed rokiem, co oznacza 12,2% wzrost. W tym czasie marża brutto na sprzedaży wyniosła 13,44%, wobec 13,92% rok wcześniej.
Jak podała firma, skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wypracowana przez Grupę Eurocash w pierwszych trzech miesiącach tego roku wyniosła prawie 166 mln zł (+10% r/r), natomiast EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła prawie 53 mln zł (+31% r/r). To najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad 10 lat.
Mimo dobrego wyniku, Eurocash odnotował w I kw. stratę netto na poziomie 49,7 mln zł wobec 50,3 mln straty rok wcześniej.
Na koniec marca 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15.536 placówek, tj. o 32 więcej niż na koniec 2022 roku. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.
Hurt wygenerował ponad 5,5 mld zł sprzedaży
W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez Grupę Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku przekroczyła 5,5 mld zł i była o 18% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. EBITDA segmentu hurtowego w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 161 mln zł, co oznacza wzrost o 10% r/r.
Jak wyjaśnia firma, niewielkie obniżenie rentowności do 2,9% w tym obszarze jest odzwierciedleniem rosnących kosztów wynagrodzeń, energii, a także inwestycji w uatrakcyjnienie cen w aktywnej dystrybucji.
Sprzedać detaliczna w Grupie Eurocash
Sprzedaż segmentu detalicznego w pierwszym kwartale tego roku sięgnęła 1,83 mld zł i była o 10% wyższa niż w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku. W podobnym tempie rosła sprzedaż detaliczna LFL w sklepach „Delikatesy Centrum”, natomiast w salonikach Inmedio wzrost sprzedaży LFL sięgnął 26% r/r.
EBITDA segmentu detalicznego w minionym kwartale wyniosła 52 mln zł i była na zbliżonym poziomie rok do roku (+1% r/r). W otoczeniu wysokiej inflacji i rosnącej wrażliwości konsumentów na ceny, Grupa Eurocash intensyfikuje działania marketingowe i negocjacyjne, aby uatrakcyjnić ofertę produktów i ich ceny w sklepach.
Frisco i Duży Ben
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 210 mln zł, co oznacza wzrost o 25% r/r, głównie dzięki rozwojowi e-supermarketu Frisco oraz dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben.
Sprzedaż Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, w omawianym okresie wyniosła 109 mln zł (+12% r/r), przy wzroście wartości koszyka zakupowego do 319 zł (z 285 zł w pierwszym kwartale 2022 roku). Liczba aktywnych klientów Frisco wzrosła w ciągu roku o 5% do 91 tysięcy.
Sieć Duży Ben na koniec marca tego roku liczyła już z kolei 338 sklepów wobec 305 na koniec 2022 roku oraz 204 rok wcześniej. Sprzedaż sieci w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 53% r/r do 82 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie 16% r/r. Dodatnią rentowność w omawianym okresie, tradycyjnie najsłabszym kwartale w roku, osiągnęły 74 sklepy Duży Ben.
Foto: mat. prasowe