Barometr Providenta: Polacy wydadzą prawie 850 zł na majówkę

Barometr Providenta: Polacy wydadzą prawie 850 zł na majówkę

Majówka to spore wyzwanie dla naszego budżetu – średnio planujemy przeznaczyć na nią 847 zł. Niemal co piąty Polak zamierza przedłużyć sobie długi weekend, biorąc urlop 2 maja, a 8 proc. zaplanowało wolne także na 5 lub 6 maja.

W tym roku możemy zaobserwować duże zróżnicowanie wśród odpowiedzi dotyczących majówkowego budżetu. Wydatki zaplanowane przez naszych ankietowanych podzieliliśmy na cztery przedziały kwotowe – poniżej 200 złotych, pomiędzy 200 zł a 400 zł, pomiędzy 400 zł i 900 zł oraz ostatni powyżej tej kwoty. Każdy z przedziałów wskazała ok. ¼ respondentów.

Warto zwrócić uwagę, że koszty majowego weekendu znacząco wzrosły w porównaniu do ubiegłego roku. Wtedy jedynie 9,1 proc. Polaków planowało wydać ponad 500 zł na majówkę.

Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska

Największy budżet na długi weekend chcą przeznaczyć respondenci w wieku 25-34 lat – średnio 1113 zł. Sporo wydadzą także dojrzali respondenci – Polacy w wieku 45-54 lat planują średnie wydatki w wysokości 883,3 zł, a nieco starsi, w wieku 55-64 lat, myślą o kosztach przekraczających 1020 zł.

Aż 72,7 proc. Polaków majówkę sfinansuje z bieżących dochodów, a niemal 1/3 sięgnie do swoich oszczędności. Tylko 2,2 proc. na tę okazję pożyczy pieniądze – 1,5 proc. od rodziny lub przyjaciół, a 0,7 proc. weźmie pożyczkę w banku lub w firmie pożyczkowej.

Rezygnujemy z majówkowych podróży

Zaledwie 13 proc. Polaków pierwsze dni maja zamierza spędzić, wypoczywając w Polsce – w górach, nad morzem lub na Mazurach. Bardzo mały odsetek respondentów (4,1 proc.) zadeklarował, że wyjedzie za granicę.

Większość z nas nie wiąże z długim weekendem majowym specjalnych planów. Co trzeci z nas tegoroczną majówkę spędzi sam bądź z najbliższą rodziną. Co ciekawe, taki pomysł na wolne dni najczęściej mają respondenci z pokolenia Zet.

Wielu Polaków, bo ponad 28  proc., nie ma jeszcze sprecyzowanych planów i nie wie, co będzie robić w majowy weekend.

Karolina Łuczak

Wielu Polaków chce spotkać się także z dalszą rodziną lub znajomymi. 18 proc. respondentów ma zamiar ich odwiedzić. Taką aktywność najchętniej wskazywali młodzi pytani (niemal 31 proc. badanych z grupy 25-34 lata). Natomiast 15,2 proc. ankietowanych będzie gospodarzem majówkowego przyjęcia bądź imprezy – wśród tych respondentów przeważają ci w wieku od 18 do 24 lat. Wśród nich, aż co piąty będzie gościć znajomych w swoim domu.

Majówka – aktywny czas na łonie natury

Dwóch na trzech Polaków podkreśla, że podczas długiego weekendu chce spędzić czas na świeżym powietrzu. Szczególnie ważne jest to dla młodych badanych. Wśród respondentów z grupy wiekowej 25-34 lata zadeklarowało tak aż 77,1 proc. Ponad połowa Polaków (57,7 proc.) planuje w czasie majówki spacerować. Częściej taki plan mają Panie niż Panowie (61,9 proc. vs. 53 proc.).

Podium majówkowych aktywności zamyka grillowanie. Taki plan zadeklarowało 48,8 proc. pytanych Polaków, przy czym ta rozrywka jest bardziej popularna wśród mieszkańców wsi niż największych miast. Różnica pomiędzy tymi grupami wynosi aż 21 pp.

Karolina Łuczak

Amatorami grillowania częściej są mężczyźni (53,4 proc. vs. 44,8 proc. wśród kobiet), a także przedstawiciele grupy wiekowej 25-44 lata (66,9 proc.). Jeśli chodzi o podział na województwa – najwięcej pasjonatów grillowania znajdziemy w województwie podlaskim (69,1 proc.), a najmniej w łódzkim (29,7 proc.).

Jak najlepiej wykorzystać wolne dni

Dość powszechną praktyką w Polsce jest przedłużanie długiego majowego weekendu poprzez dobranie kilku dni wolnego. W tym roku 1 maja przypada na poniedziałek, natomiast 3 maja na środę – co daje Polakom wiele możliwości na zaplanowanie urlopu. Dlatego zapytaliśmy badanych, czy mają plany dobrania dodatkowych dni wolnych.

Karolina Łuczak

Co piąty respondent deklaruje, że nie planuje brać urlopu w celu wydłużenia weekendu. Podobny odsetek Polaków zamierza jednak odpocząć 2 maja, a ok 8 proc. ankietowanych chce wykorzystać urlop także 4 i 5 maja. Jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie aktywnych zawodowo respondentów, okazuje się, że aż co trzeci z nich zamierza wziąć wolne 2 maja.


O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w kwietniu 2023 r.

źródło: inf. prasowa

Reklama