Operator parkingów pod sklepami działał niezgodnie z prawem. Klienci pójdą do sądu?

Operator parkingów pod sklepami działał niezgodnie z prawem. Klienci pójdą do sądu?

APCOA Parking Polska, operator parkingów zlokalizowanych przy centrach handlowych, szpitalach i biurowcach, ograniczał możliwość składania reklamacji. W wyniku postępowania, UOKiK stwierdził naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i nałożył na firmę karę finansową. Przedsiębiorca zapłaci ponad 822 tys. zł. 

APCOA Parking Polska z zarzutami od UOKiK

APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby. Tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście.

Ponadto spółka informowała, że termin w jakim rozpatrzy reklamacje może być dłuższy niż 30 dni. Jest to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która wskazuje, że nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację.

Operator straszył konsumentów windykacją?

Część konsumentów, którzy złożyli reklamację na "wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej" za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń.

Tak przekazywane informacje miały na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności - do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów.

Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji. Co więcej, informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Klienci pójdą do sądu?

Po uprawomocnieniu się decyzji, APCOA Parking Polska nie tylko będzie musiała zapłacić ponad 822 tys. zł kary, ale także poinformował konsumentów o decyzji Prezesa UOKiK. Ci będą mogli na ten podstawie dochodzić swoich praw w sądzie. 

To nie jedyne działania Urzędu względem zarządców parkingów. Wezwania miękkie do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy, działające na terenie całego kraju. Obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.


Źródło: komunikat UOKiK
Foto: StockAdobe(bilanol)

Reklama