Rynek e-commerce rozwija się w Polsce dynamicznie, a pandemia i kolejne lockdowny jedynie przyspieszyły jego rozwój. Według badania PwC, wartość rodzimego handlu online w 2026 roku osiągnie poziom 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost o 12%. Wraz z rozwojem branży e-commerce pojawiają się nowe trendy, które kształtują jej przyszłość.
Nowe technologie w e-commerce
Jednym z kluczowych trendów, na który zwraca uwagę Łukasz Łukasiewicz, Operations Manager w SwipBox Polska, jest rozwój nowych technologii, takich jak odroczone płatności.
Ta metoda płatności jest coraz bardziej popularna i dotyczy nie tylko sklepów internetowych, ale również sklepów stacjonarnych. BNPL, czyli "buy now, pay later", mają szansę stać się integralnym elementem codzienności konsumentów – zaznacza Łukasiewicz. Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość zapłacenia za dokonane zakupy natychmiast, kiedy będziemy dysponować środkami pieniężnymi na swoim koncie.
Ekologiczna świadomość
Wraz z rozwojem branży e-commerce pojawia się również coraz większa świadomość ekologiczna. "Zaawansowane, ekologiczne opakowania wielorazowe są już dostępne na rynku" – przyznaje Łukasiewicz. Jego zdaniem zastosowanie opakowań plastikowych powinno być zatem maksymalnie ograniczone.
"Świadomość ekologiczna rośnie, a skuteczna implementacja prośrodowiskowych i proklimatycznych rozwiązań będzie zbawienna dla całej branży" – dodaje ekspert. Masowe zastosowanie wielorazowych opakowań pozwoli zredukować górę śmieci, będącą efektem działalności e-commerce. Równie istotna jest redukcja śladu węglowego oraz usprawnienie ostatniej mili kurierskiej.
Automaty paczkowe
Automaty do odbioru przesyłek kurierskich to już nie tylko bezpieczny czy wygodny, ale przede wszystkim ekologiczny sposób odbioru zakupów online – zauważa Łukasiewicz.
Jego zdaniem bezdotykowe urządzenia, intuicyjne w konfiguracji, które nie wymagają podłączenia do prądu i są obsługiwane za pomocą dedykowanej aplikacji, stanowią przyszłość całego rynku, wpisując się jednocześnie w zielone trendy.
Foto: SwipBox