Kolejni producenci i sieci handlowe wycofują jaja z chowu klatkowego

Kolejni producenci i sieci handlowe wycofują jaja z chowu klatkowego

W 2022 roku 150 firm działających na polskim rynku zadeklarowało rezygnację z jaj z chowu klatkowego do 2025 roku. Ponad jedna trzecia z nich już spełniła założenia. Wśród nich znajdują się zarówno sieci handlowe, np. Biedronka czy Netto, jak też producenci żywności (Colian, Frosta) oraz sieci restauracji (Dominium czy Subway).

Fundacja Alberta Schweitzera oraz Stowarzyszenie Otwarte Klatki publikują piątą edycję raportu podsumowującego zmiany w branży spożywczej, handlowej i HoReCa w zakresie rezygnacji ze sprzedaży i używania jaj pochodzących z chowu klatkowego. Organizacje raportują w nim postępy czynione przez obecne w Polsce firmy. 

Handel usuwa jaja "trójki" z oferty

Jak podają autorzy raportu, spośród 150 firm, które zadeklarowały wycofanie jaj z chowu klatkowego – jedna trzecia już tego dokonała. 

W 2022 roku trend rezygnacji z jaj klatkowych był szczególnie silny w branży handlowej. Biedronka, Makro oraz Żabka Polska zakończyły proces wycofywania świeżych jaj "trójek" ze sprzedaży. Co więcej, dokonały tego na 3 lata przed zakładanym terminem. Dołączyły tym samym do pionierskich sklepów Frisco.pl oraz Netto, które spełniły swoje deklaracje odpowiednio w latach 2019 i 2021.

Co czwarta kura nioska poza chowem klatkowym

Zmiany widoczne są również w strukturze produkcji jaj – już 24,5% kur niosek w Polsce utrzymywanych jest w hodowlach innych niż klatkowe – ściółkowej, wolnowybiegowej i ekologicznej. Udział hodowli klatkowej w strukturze utrzymania kur niosek w Polsce sukcesywnie spada od 2014 roku (GIW, marzec 2022).

Pięciu producentów jaj, w tym Fermy Drobiu Woźniak, Fermy Drobiu Mizgier, Polskie Fermy Grupa, Producentów Sp. z o.o., Aktiw Sp. z o.o. oraz PW Amigo, oświadczyło, że nie planuje już żadnych inwestycji w chów klatkowy; Aktiw zadeklarował, że zakończy produkcję jaj klatkowych już w 2023 roku.

Nadchodzi zmierzch chowu klatkowego?

Trend odchodzenia od jaj z chowu klatkowego jest globalny – w wyniku działań międzynarodowej koalicji Open Wing Alliance ponad 2400 firm na całym świecie zdecydowało się na rezygnację z jaj pochodzenia klatkowego, z tego 1150 zobowiązań zostało już zrealizowanych (Chicken Watch, 2023).

Co więcej, Komisja Europejska jesienią 2023 roku ma przedstawić wniosek ustawodawczy obejmujący wprowadzenie zakazu chowu klatkowego kur niosek i innych zwierząt gospodarskich na poziomie całej Unii Europejskiej. Zakaz chowu klatkowego ma wejść w życie w 2027 roku. Perspektywa zakazu może przyspieszyć transformację w systemy bezklatkowe.

Niezmiernie cieszy nas toczący się proces całkowitego wycofywania jaj „trójek”, przekładający się na odchodzenie od chowu klatkowego kur niosek i tym samym znaczącą poprawę warunków ich życia. Zmiany te nie byłyby możliwe bez odważnych decyzji przedstawicieli branży handlowej, spożywczej i HoReCa. Pomimo niełatwej sytuacji na rynku, firmy konsekwentnie realizują plan wycofania jaj z chowu klatkowego i transparentnie informują o swoich postępach.

Maria Madej, Menadżerka ds. Zmian Rynkowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki

Potrzebę zmiany dostrzega również polskie społeczeństwo. Według badań Biostatu z 2022 roku, 81% respondentów uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia, a 62,4% zgadza się, że w Polsce powinien zostać wprowadzony zakaz chowu klatkowego kur.


Foto: Unsplash

Reklama