Zawirowania gospodarcze powodowane wydarzeniami geopolitycznymi i pandemią sprawiają, że przedstawiciele branży retail z niepokojem patrzą w najbliższą przyszłość. Obawy potęgują także spadki tempa wzrostu sprzedaży detalicznej na całym świecie.
Zdaniem ekspertów z firmy doradczej Deloitte, biorących udział w organizowanej w dniach 29-30 marca warszawskiej konferencji "Poland & CEE Retail Summit 2023" nadzieją dla sektora mogą okazać się rozwiązania technologiczne, umożliwiające odpowiadanie w elastyczny sposób na dynamicznie zmieniające się potrzeby konsumentów.
Marża przede wszystkim
Podczas wydarzenia przedstawiciele firmy doradczej Deloitte zwracali uwagę na konieczność ochrony wartości, marży i zysku w czasach dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.
Marcin Stark, starszy menadżer ds. strategii w zespole Monitor Deloitte Polska zwraca uwagę na wpływ zdolności do podejmowania odważnych decyzji na możliwość kreowania wartości przez firmę w przyszłości.
Opinię Marcina Starka podzielił biorący udział w panelu dyskusyjnym "Handel detaliczny w dobie nowych wyzwań i priorytetów" Armen Papazjan, wiceprezes Zarządu, CEO Brand Distribution Group. Jego zdaniem, jednym z ważniejszych czynników z punktu widzenia ewentualnego sukcesu firmy jest rozumienie w danym miejscu i czasie dynamicznie zmieniających się potrzeb klienta.
Z kolei Marc Dherment, managing director ITM Polska podkreślił konieczność właściwego wyznaczania priorytetów biznesowych. Dyrektor zarządzający spółki, do której należy m.in. sieć InterMarche tłumaczył, że wszystkich ważnych inwestycji nie da się przeprowadzić jednocześnie, dodając, że wiele marek, które zbyt późno zaczęły inwestować upadło.
Z kolei Jacek Palec, CEO frisco.pl, zwrócił uwagę na konieczność wsłuchiwania się w to, czego klient oczekuje od produktu. Właściwa identyfikacja tych kwestii, co umożliwić może nowoczesna technologia, jest podstawą do osiągniecia przez firmę zwinności – cechy mającej coraz większe znaczenie w dynamicznie zmieniającym się świecie.
Personalizacja zakupów
Rozumienie potrzeb i intencji klienta jest kluczowe w zdobyciu ich uwagi i przekonaniu do zakupu. O znaczeniu danych i narzędziach umożliwiających skuteczne zarządzanie nimi była mowa podczas prezentacji i panelu "Przyszłość danych klientów: jak ich używać do personalizacji zakupów?".
Ekspert zwrócił uwagę na rosnące znaczenie istniejącej od niedawna klasy systemów IT znanej jako Customer Data Platform (CDP) - rozwiązania umożliwiającego agregację danych klienckich, tworzenie zunifikowanych profili i możliwość wykorzystania narzędzi zaawansowanej analizy danych czy uczenia maszynowego.
Jednocześnie, ze względu na znaczną liczbę narzędzi służących zarządzaniu danymi konsumentów, wybór optymalnego z punktu widzenia firmy rozwiązania bywa wyzwaniem. Przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na sposób wdrożenia danego narzędzia, tak aby umożliwić jak najskuteczniejsze skalowanie i elastyczność oraz monitorować czy jego implementacja faktycznie przyniosła korzyść przedsiębiorstwu.
Konieczne jest również pogodzenie kwestii stricte biznesowych z technologicznymi w ramach prac nad personalizacją produktów.
Źródło: inf. prasowa
Foto: StockAdobe(mrmohock)